Een veel voorkomende term binnen B2B marketing is marketing automation. Alleen wat is marketing automation nu precies? Volgens de definitie heeft het betrekking op software die is ontworpen voor marketingafdelingen en organisaties om de effectiviteit van marketing te verhogen op meerdere online kanalen (zoals e-mail, sociale media, websites, etc.) en automatische herhalende taken te automatiseren.
Zoals uit de definitie al blijkt, is een belangrijk aspect het automatisch aanleveren van specifieke informatie aan potentiële klanten. Deze informatie heeft als doel om deze geïnteresseerden te overtuigen om klant te worden. Met marketing automation zorg je er voor dat deze informatie op een persoonlijke manier èn op het juiste moment jouw potentiële klanten bereikt. Hierdoor ontwikkelen ze sneller interesse in je bedrijf, product of dienstverlening en gaan ze sneller over tot een aankoop. In dit artikel gaan we concreet in op de voordelen van marketing automation inclusief cijfers en voorbeelden.
Cijfers over het gebruik van marketing automation
In Amerika is al meer dan de helft van de bedrijven begonnen met het implementeren van marketing automation (MA). In Nederland wordt MA langzamerhand steeds meer algemeen goed. Uit ons eigen B2B marketing onderzoek blijkt dat in 2016 30% van de Nederlandse bedrijven marketing automation inzette en in 2017 was dit al 35%.
Door een deel van de leadgeneratie en –verwerking te automatiseren, zijn er bedrijven die in minder dan een jaar meer dan 75% meer omzet realiseren (bron: Venturebeat). Dit komt voornamelijk doordat potentiële klanten op het juiste moment van relevantie informatie worden voorzien. Hierdoor doen zij zelfs grotere aankopen ten opzichte van personen die deze informatie niet krijgen. In vakjargon heet dit ‘leadnurturing’. Als laatste bespaart een MA oplossing ook geld doordat processen geautomatiseerd plaatsvinden en de tijd tussen het eerste contact en verkoop sterk verkort wordt.
De voordelen
Door marketing automation toe te passen, ontwikkel je een database met allerlei data van contacten. Je weet van deze mensen die op jouw site komen bijvoorbeeld waar ze vandaag komen, welke pagina’s ze op je site bekijken, of ze een whitepaper downloaden en wat ze precies doen voordat ze klant worden. Je bouwt hiermee informatie op van geïnteresseerden, waardoor je hier je marketing activiteiten op kunt aanpassen en nieuwe informatie kunt ontwikkelen waar behoefte aan is. Niet alleen de data van anonieme bezoekers wordt opgeslagen. Je kunt met marketing automation het gedrag van elke bezoeker op jouw website bijhouden, zo ook van klanten.
Voorbeelden van toepassingen
Als het systeem merkt dat een klant de pagina met prijsinformatie regelmatig bezoekt, zorg je door middel van marketing automation dat deze klant een e-mail toegestuurd krijgt met de vraag of hij tijd heeft voor een vrijblijvend en persoonlijk gesprek met iemand van de afdeling verkoop om zijn mogelijke vragen te beantwoorden. Een ander voorbeeld is als je een bedrijf in ICT dienstverlening hebt waarbij een klant vooral pagina’s over je netwerkbeheer oplossingen leest. Via MA kan je hem/haar via chat benaderen en vragen of hij/zij meer informatie wenst over hoe jouw oplossing zich bijvoorbeeld verhoudt ten opzichte van andere oplossingen in de markt.
Bovendien kan vastgesteld worden welke bezoekers het dichtst bij een aankoop zijn. Marketing automation wijst namelijk ‘punten’ toe aan het gedrag van een bezoeker via ‘lead scoring’. Zo wordt een bezoeker die een video kijkt over software voor netwerkbeheer hoger gewaardeerd dan een bezoeker die alleen de homepagina bekijkt. Zo kun je bepaalde potentiële klanten direct doorsturen naar je verkoopteam, om te zorgen dat ze klant worden én blijven.
Meer over:
Online Succes gratis proberen?
Je gebruikt onze oplossing 30 dagen zonder enige verplichting.
Start gratis proefaccount »