Business-to-business marketing (of B2B marketing) gaat over het vermarkten van producten of diensten in een zakelijke markt.
Een B2B markt is vaak kleiner dan een consumentenmarkt (business-to-consumer, B2C). Aankopen in een B2B markt hebben veelal ook een hogere orderwaarde. In een B2B markt zie je daarom een ander en langer beslissingsproces:
- Gemiddeld zijn zo’n 5,4 personen betrokken bij een aankoop
- De focus ligt meestal op de return on investment (ROI) van de producten en diensten
- Ook het aangaan van langdurige klantrelaties heeft prioriteit
- In B2B gaat het vaak om leadgeneratie en bij B2C meestal om het genereren van directe verkopen
B2B marketing middelen
Succes in B2B marketing komt meestal niet door het uitzenden van reclame via radio of televisie. Hieronder een aantal B2B marketing middelen die marketeers inzetten om resultaat te behalen.
- Beurzen, seminars en andere evenementen
- Direct marketing
- E-mail marketing
- Webinars
- Content marketing
- Account Based Marketing
- Zoekmachine marketing (SEO/SEA)
- Social media marketing