Meer leads met behulp van de ideale landingspagina

Meer leads met behulp van de ideale landingspagina

Als je online leads wilt genereren, heb je een goede landingspagina nodig voor jouw online marketing activiteiten. De bezoekers die je naar deze pagina’s weet te trekken, probeer je vervolgens te verleiden om hun contactgegevens achter te laten.

In dit artikel delen we onze kennis en ervaring over het opzetten van de ideale landingspagina zodat jij hier ook meer leads mee kunt realiseren.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de pagina waar een bezoeker op terecht komt na het klikken op een call-to-action van één van jouw online marketing activiteiten. Deze pagina is speciaal opgezet voor de promotie van bijvoorbeeld je product, dienst of actie. Bezoekers die bijvoorbeeld op jouw advertentie in Google klikken of op een link uit jouw e-mail nieuwsbrief, komen terecht op jouw landingspagina.

De landingspagina staat idealiter op zichzelf en bevat over het algemeen geen hoofdnavigatie. Hoofdnavigatie vind je wel op alle andere webpagina’s van je website om de bezoekers te helpen navigeren. Echter, op de landingspagina wil je zo min mogelijk andere navigatiemogelijkheden aanbieden want hoe meer links je toont, hoe meer afleiding dit vormt. En hoe kleiner de kans dat de bezoeker doet wat jij wilt: op jouw call-to-action button klikken.

In dit artikel focus ik op landingspagina’s die tot doel hebben leads te verzamelen om in de toekomst te benaderen. Van deze leads is het e-mailadres het meest waardevolle wat je via een leadgeneratie landingspagina kunt verzamelen. Hiermee kun je – uiteraard met toestemming – de lead met een aantal gerichte e-mails ‘verwarmen’ om hen uiteindelijk klant te laten worden: leadnurturing dus.

Hoe verleid je de bezoeker zijn gegevens achter te laten op de landingspagina?
Hoe zorg je er voor dat bezoekers hun waardevolle contactgegevens achterlaten op jouw landingspagina? Dit doe je door kennis of ervaring te delen, bijvoorbeeld door het aanbieden van een:

  • Whitepaper of rapport met waardevolle informatie met betrekking tot jouw markt. Meestal minder dan 12 pagina’s.
  • E-book met uitgebreide informatie over jouw markt. Dit is vaak veel uitgebreider dan een whitepaper of rapport. Meestal meer dan 50 pagina’s.
  • Nieuwsbrief met updates en tips met betrekking tot jouw kennisgebied en/of markt.
  • Live webinarregistratie waarin je kennis deelt.
  • Consult om (gratis) advies te geven over jouw kennisgebied.
  • E-mail of videocursus over jouw vakgebied die je in een bepaalde periode per e-mail verstuurd.

En hieronder een aantal voorbeelden van leadgeneratie landingspagina templates van Unbounce waar je nog veel meer mooie voorbeelden kunt vinden:
3-landingpage-templates

5 essentiële elementen van een landingspagina voor leadgeneratie

Een goede landingspagina is opgebouwd uit 5 essentiële elementen die aanwezig moeten zijn om succesvol leads mee te genereren. Dit zijn:

  1. Jouw waardepropositie: wat is het belangrijkste voordeel van jouw product of dienst? En wat los je op en hoe doe je dit? Waarin onderscheid je je nu ten op zichte van de concurrentie? Verwerk jouw waardepropositie in de hoofdkop en de ondersteunende subkop in een pakkende zin. Je kunt nog een versterkende kop halverwege de pagina toevoegen bij een langere landingspagina.
  2. Hero shot. Dit is een foto of video die het product of de dienst die je aanbiedt het beste weergeeft.
  3. Hier geef je beknopt aan wat de voordelen zijn van jouw aanbod. Verwerk de voordelen met bullets of nummers want dit maakt het makkelijker leesbaar. Nog even voor de duidelijkheid: een voordeel is niet een eigenschap van jouw product of dienst. Een voordeel beschrijft het probleem dat je oplost. De voordelen kun je eventueel opvolgen met een lijstje met eigenschappen van je product of dienst.
  4. Dit kunnen testimonials of logo’s van klanten zijn of voorbeelden van media-aandacht over jouw bedrijf. Uiteindelijk gaat het om het winnen van het vertrouwen van de bezoeker en (sociaal) bewijs helpt om iemand te overtuigen zijn gegevens achter te laten.
  5. Call-to-action. Bovenaan de pagina plaats je een kort registratieformulier met zo min mogelijk velden waarin je vraagt om de gegevens van je bezoeker in ruil voor jouw aanbod. Hoe minder velden, hoe minder drempels om het formulier compleet in te vullen. Verwerk in de tekst van de kop van het formulier de taak die de bezoeker gaat uitvoeren (gebruik dus niet het woord ‘formulier’ maar bijvoorbeeld ‘Gratis whitepaper aanvragen’). En zorg dat je de tekst op de call-to-action button overeen laat komen met wat de bezoeker in ruil voor zijn of haar gegevens krijgt. Dus niet ‘versturen’ of ‘aanmelden’ op de button maar ‘Download het ebook’

landingspagina-voorbeeld

Online tools voor het maken van een landingspagina

Er zijn veel aanbieders van online tools waarmee je landingspagina’s kunt maken. De prijs loopt uiteen van 19 dollar per maand tot 199 dollar per maand. Om je te helpen bij het maken van een keuze, hebben we een review van 7 leveranciers van online landingspagina tools voor je gemaakt.

Zorg dat jouw online advertentie overeenkomt met jouw landingspagina

Als je bezoekers inkoopt via een advertentienetwerk, let dan op de tekst en het eventuele beeld dat je gebruikt. Zorg dat dit aansluit op de landingspagina waar de bezoeker op terecht komt na het klikken op jouw advertentie. Hierdoor blijft de bezoeker in de ‘flow’ en hoeft hij niet na te denken waar hij nu terecht is gekomen: alles sluit naadloos op elkaar aan. Zie ook dit voorbeeld hieronder van een advertentie en vervolgens de landingspagina:
ad-congruency

Optimalisatie van jouw landingspagina

Als je genoeg bezoekers naar jouw landingspagina hebt gekregen, kun je kijken of je deze kunt verbeteren door conversie optimalisatie toe te passen. Voor de juiste testconclusies heb je echter wel voldoende bezoekers nodig, zo’n 1.000 bezoekers per maand. Bij minder bezoekers kun je de conversie tips van Gerard Rathenau toepassen.

Je kunt meerdere varianten van jouw landingspagina tegelijkertijd testen en op basis van de resultaten beslissen welke pagina het beste presteert. De zaken die je kunt testen zijn bijvoorbeeld:

  • Jouw waardepropositie: jouw onderscheidend vermogen. Communiceer je de voordelen van jouw product of dienst wel helder genoeg?
  • De tekst van de hoofdkop
  • Jouw hero shot: vervang deze door een alternatieve foto of video
  • De tekst op de call-to-action button van het formulier
  • De tekst van de kop boven het formulier
  • Design elementen
  • Overige tekst op de pagina

Uiteraard zijn er nog veel meer zaken te bedenken die je kunt testen voor conversie optimalisatie.

Meer online rendement met een goede landingspagina

Een landingspagina is de basis voor elke online marketing campagne. Met de tekst, de beelden en de vormgeving van deze pagina zorg je ervoor dat jouw bezoekers uiteindelijk het vertrouwen krijgen om hun gegevens achter te laten. En hoe meer bezoekers dat doen, hoe hoger jouw online rendement.

Je weet nu waaruit een goede landingspagina is opgebouwd om leads mee te genereren en hoe je hiermee zelf aan de slag kunt gaan. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, vragen of tips hierover. Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!

Jij bent er toch ook bij?

Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alex is oprichter van Online Succes. Hij helpt bedrijven te groeien door vragen te stellen en zijn kennis te delen.

Reageren

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Voel je vrij te reageren, jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*