Hoe je LinkedIn artikelen publiceert voor leadgeneratie

Hoe je LinkedIn artikelen publiceert voor leadgeneratie

LinkedIn is veruit het beste social media platform voor B2B bedrijven om leads te genereren, zo blijkt uit onderzoek van Buzzsumo en Content Marketing Institute. Maar hoe haal je hier het optimale rendement uit?

LinkedIn is al jaren een van de populairste social media platformen. Uit het meest recente social media onderzoek van Newcom komt weliswaar naar voren dat LinkedIn in Nederland het aantal gebruikers over 2016 jaar nauwelijks heeft zien toenemen, maar met meer dan 6 miljoen geregistreerde gebruikers wordt er al een flinke markt bediend.

Van alle social media platformen heeft LinkedIn het meest zakelijke karakter, wat ook terug te zien is in de leeftijdsgroepen die het platform gebruiken. Positief is daarbij dat het dagelijks gebruik van LinkedIn in 2016 is toegenomen.

De manieren om op LinkedIn te publiceren

LinkedIn is dus een platform waar professionals waardevolle content consumeren van zowel bekende uitgevers als mensen binnen hun eigen netwerk. Als je dit op de juiste manier inzet komt je content direct onder de aandacht bij je gewenste doelgroep. Tegelijkertijd werk je aan je naamsbekendheid en autoriteit binnen je vakgebied.

Je kunt een statusupdate plaatsen die jouw netwerk ziet maar je kunt ook andere vormen van content publiceren. LinkedIn biedt hierbij twee mogelijkheden voor het publiceren van andersoortige content:

In dit artikel gaan we in op hoe je het beste rendement haalt uit het publiceren van (lange) artikelen via LinkedIn Publishing.

Let op! Door onder meer de lay-out vernieuwingen ervaren sommige gebruikers momenteel problemen met LinkedIn Publishing. Wat kan helpen is om de taalinstelling voor een of meerdere dagen om te zetten naar het Engels. Na een paar dagen kun je dit weer terugzetten en gewoon Nederlandstalige artikelen publiceren.

Tips voor een groot bereik voor jouw LinkedIn artikelen

Uit data van Buzzsumo en Content Marketing Institute (bron) blijkt dat in 2014 alle gebruikers bij elkaar opgeteld ongeveer 1.000 artikelen per maand publiceerden. In 2015 was dit gestegen tot 80.000 per maand en in 2016 stond de teller op 130.000 artikelen op maandbasis.

Buzzsumo heeft voor een verdere verdieping van het onderzoek 228.000 artikelen die tussen 2012 en januari 2017 op LinkedIn zijn gepubliceerd geanalyseerd en komt tot de volgende conclusies:

  • De volumegroei van het aantal artikelen op LinkedIn lijkt voorlopig nog niet ten einde
  • LinkedIn was voor sommige onderwerpen het belangrijkste distributienetwerk
  • Langere artikelen worden het meest gedeeld, tussen de 1.000 en 3.000 woorden
  • Je hoeft niet een ‘influencer’ te zijn om je artikel veel gedeeld te krijgen (maar het helpt wel)
  • De inhoud van het artikel gaat in op “How-to” of bevat een opsomming/lijst
  • Originele content op LinkedIn verwerft maar weinig inkomende links van andere sites

In het verlengde hiervan schreven we al eerder over welke content de meeste shares en links oplevert naar aanleiding van een onderzoek van Buzzsumo en Uberflip. De zes onderstaande B2B-contentvormen presteerden volgens het onderzoek continu beter dan gemiddeld:

  • Praktisch
  • Hot Topics
  • Onderzoek
  • Case studies
  • Infographics
  • Autoritair sectornieuws

Zeker op een social media platform is het belangrijk om je content te voorzien van een persoonlijke toon. Buzzsumo geeft de volgende tips om van je content op LinkedIn een succes te maken. Zorg ervoor dat deze:

  • Praktisch is
  • Professionaliteit uitstraalt
  • Persoonlijk is
  • Uitlegt hoe mensen iets kunnen veranderen
  • Wijst op concreet gehaalde resultaten

Voordelen van doorplaatsen van je content op LinkedIn

Je hoeft niet altijd nieuwe artikelen te plaatsen. Je kunt namelijk ook eenvoudig content hergebruiken, bijvoorbeeld door een artikel op je eigen website opnieuw (deels) te publiceren op LinkedIn Publishing.

Maak je daarbij geen zorgen over dubbele content. In een uitgebreid onderzoek gaat Ryan Battles in op de gevolgen wanneer je artikelen opnieuw publiceert op media als LinkedIn Publishing. Battles stelt dat er een aantal voordelen zijn om je content ook op andere platformen te publiceren.

Groter bereik voor je content

Allereerst wijst Battles erop dat het potentiële bereik van je content veel groter is als je het op meerdere platformen plaatst, wat bijdraagt aan je naamsbekendheid en autoriteit.

Wel loop je het risico dat het platform waarop je de content plaatst uiteindelijk hoger in de organische zoekresultaten komt te staan dan je eigen website, waardoor je website bezoekers misloopt. Vooralsnog heeft Battles dit echter nog niet zelf meegemaakt met de content die hij zowel op zijn eigen website als LinkedIn Publishing heeft geplaatst.

Scoren op meer zoekwoorden

Vaak heb je al onderzoek gedaan op welke zoekwoorden je graag wilt scoren met je content. Door je content opnieuw te publiceren op andere platformen maar deze daarbij licht aan te passen, bijvoorbeeld door de titel te veranderen waarin andere relevante zoekwoorden zijn verwerkt, kun je op andere zoekwoordencombinaties scoren.

Conversie is lastiger te meten

Een nadeel van de content die je plaatst op social media platformen als LinkedIn Publishing is dat de conversie een heikel punt is. In tegenstelling tot je eigen website is het op dit soort platformen namelijk lastiger om conversiegerichte blokken in te zetten waar mensen zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief of een proefperiode voor je dienst kunnen aanvragen.

Battles stelt dat dit is te ondervangen door in de artikelen die je plaatst op LinkedIn Publishing meer links op te nemen die verwijzen naar pagina’s op je eigen website.

Stappenplan voor opnieuw plaatsen van content

Battles geeft een simpel stappenplan voor het opnieuw plaatsen van dezelfde content. Zorg er ten eerste voor dat je je eigen website ziet als het belangrijkste platform en daar dan ook altijd je content plaatst. Platformen als Linkedin Publishing kunnen namelijk altijd ophouden te bestaan. We weten allemaal hoe het bijvoorbeeld met Hyves is afgelopen.

Wanneer je de content hebt geplaatst, raadt Battles aan om 1 tot 7 dagen te wachten voordat je dezelfde content op een ander platform plaatst. Dit geeft Google namelijk de tijd om de content op je eigen website als eerste te indexeren, wat de kans vergroot dat deze als eerste getoond wordt in de organische zoekresultaten.

Hoe je opvalt binnen je LinkedIn netwerk

LinkedIn zorgt ervoor dat je artikelen in de tijdlijn van je netwerk te zien zijn. Wanneer zij vervolgens je artikel liken en/of delen zijn deze ook zichtbaar voor hun netwerk.

Het onderzoek van Buzzsumo en Content Marketing Institute analyseerde hoe vaak B2B content gemiddeld wordt gedeeld op de verschillende social media platformen. LinkedIn verslaat zowel Facebook als Twitter, zelfs als de gedeelde content niet is gepubliceerd op LinkedIn. Als voorbeeld is het onderwerp ‘content marketing’ genomen.

Hoe kom je in de LinkedIn tijdlijn?

Het algoritme van LinkedIn zorgt ervoor dat wanneer je een like geeft aan een bericht van iemand, deze eerder naar voren komt in zijn/haar tijdlijn en netwerk. Onderstaand bericht van Coolblue komt bijvoorbeeld eerder weer naar voren omdat verschillende mensen uit mijn netwerk dit een like hebben gegeven.

Het is nog effectiever om te reageren op een bericht. Zorg er natuurlijk voor dat je reactie van meerwaarde is voor de persoon en zijn netwerk. Bijvoorbeeld door te verwijzen naar een onderzoek dat gerelateerd is aan het bericht. Wanneer je een reactie geeft op een bericht verschijnt deze eveneens bovenaan de tijdlijn van de betreffende gebruiker en zijn directe netwerk.

Ga het contact aan

Een reactie op LinkedIn is een perfect aanknopingspunt om met iemand in contact te komen. Wanneer deze persoon nog niet tot je netwerk behoort kun je een persoonlijke uitnodiging sturen. Je kunt ook een stap verder gaan en direct contact opnemen met die persoon via zijn e-mailadres. Hunter.io is bijvoorbeeld een handige Google Chrome extensie om snel e-mailadressen te achterhalen van LinkedIn-gebruikers:

De volgende stap is om deze interactiedata weer te koppelen aan je eigen CRM en lead software. Stel dat iemand eerst reageert op een artikel van je op LinkedIn, vervolgens je LinkedIn-profiel bezoekt en daarna ook nog je website. Dan weet je dat diegene meer over jou, je bedrijf of je diensten/producten wil weten.

Vervolgens kun je deze persoon benaderen en informatie toesturen die aanhaakt op het artikel dat je hebt geplaatst op LinkedIn, of dat dieper ingaat op de reactie die diegene heeft geplaatst. Op deze manier help je deze persoon die interesse heeft in jouw product of dienst en bouw je een relatie op die uiteindelijk kan leiden tot een sale.

Wanneer is het beste tijdstip om te publiceren op LinkedIn?

Uit dit onderzoek komt naar voren dat de beste dagen voor het plaatsen van content op LinkedIn dinsdag, woensdag en donderdag zijn. Daarbij kun je het beste je artikelen tussen 7:30-8:30 uur, rond 12 uur of 17-18 uur op deze dagen plaatsen en tussen 10 en 11 uur op dinsdag.

Dit is vrij logisch gezien het zakelijke karakter van LinkedIn. Mensen zullen eerder tijdens werktijd aanwezig zijn op LinkedIn dan in hun vrije tijd. Op dezelfde manier als dat mensen de dag beginnen door nieuwswebsites en -apps te bezoeken, gebruiken zij LinkedIn om weer op de hoogte te zijn over de activiteiten en nieuws binnen hun netwerk en sector.

Het is daarom ook verklaarbaar dat maandag en vrijdag de minste interactie oplevert voor de artikelen die je publiceert op LinkedIn. Op maandag hebben veel mensen meetings en op vrijdag stoppen sommige mensen eerder op de dag of zijn ze zelfs vrij. Tegelijkertijd kan het ook juist en goed moment zijn om andere soorten content te publiceren die meer in lijn liggen met de gemoedstoestand van iemand. Op vrijdag kijken veel mensen bijvoorbeeld uit naar het weekend en door content te plaatsen die daarop inhaakt genereer je juist weer positieve interactie. Hetzelfde geldt voor de maandag, wanneer mensen vol energie en focus hebben om de uitdagingen die liggen te wachten aan te gaan.

Conclusie

LinkedIn biedt vele mogelijkheden voor B2B bedrijven om beter bij hun doelgroep onder de aandacht te komen en met hen de interactie aan te gaan. Zeker nu het algoritme van LinkedIn content nog meer onder de aandacht brengt in de tijdlijn van gebruikers. Daarnaast is de kans dat je bericht een like ontvangt of wordt gedeeld op LinkedIn groter dan op Facebook of Twitter, terwijl het aantal shares via LinkedIn nog altijd groeit. Door deze gegevens vervolgens te koppelen aan je CRM-systeem krijg je waardevolle informatie over potentiële leads en kun je daar vervolgens de juiste vervolgacties op ondernemen.

Jij bent er toch ook bij?

Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alex is oprichter van Online Succes. Hij helpt bedrijven te groeien door vragen te stellen en zijn kennis te delen.

2 Reacties

  1. Judith Rook 8 jaar geleden

    Dank voor het delen van al deze tips. Wat wordt precies bedoeld met ‘Originele content verwerft maar weinig links’?

    • Auteur
      Alex Vermeule 8 jaar geleden

      Hi Judith, hartelijk dank voor je reactie. Mbt je vraag: het plaatsen van (originele) artikelen op LinkedIn levert vrij weinig inkomende links op naar die artikelen op LinkedIn. Ik zal het nog iets duidelijk in het artikel zetten, dank voor je feedback!

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Voel je vrij te reageren, jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*