Lead generation zorgt ervoor dat bedrijven nieuwe leads genereren, met als doel om deze als nieuwe klant te verwelkomen. Het woord ‘leads’ wordt in marketing en sales meestal niet vertaald. Leads zijn potentiële klanten die aangeven geïnteresseerd te zijn in de producten of diensten van jouw bedrijf.
Wat is lead generation?
Lead generation is de Engelse term voor leadgeneratie en nauw verwant aan acquisitie. De betekenis van lead generation is dus kort gezegd dat je via acquisitie nieuwe klanten wilt werven. Leadgeneratie omvat het gehele proces om potentiële klanten aan te trekken en aan je bedrijf te binden. Deze stappen kunnen zowel offline als online plaatsvinden:
- Offline leadgeneratie – Een fysiek seminar, beurs of ander netwerkevenement
- Online leadgeneratie – Via je website en social media
Tegenwoordig richten bedrijven zich steeds meer op online lead generation. Een van de belangrijkste bronnen daarvoor is de eigen website, maar denk ook aan social media om online leads te genereren.
Bonus: gratis ebook over leadgeneratie
Alles weten over leadgeneratie? Download dan ons gratis ebook en leer hoe je leads genereert én opvolgt in een zakelijke markt. Het is ons meest gelezen ebook en in 2022 compleet herschreven voor de 5e editie.
Waarom lead generation?
Lead generation is voor zowel grote als kleine bedrijven belangrijk. Leadgeneratie zorgt er namelijk voor dat je in contact komt met potentiële klanten, met als doel om hen vervolgens over te halen om klant te worden. Lead generation helpt je om de gegevens van potentiële klanten te verzamelen. Zo krijgen sales en marketing meer inzicht in de ideale klant(en) van jouw bedrijf en kunnen zij een duurzame relatie met klanten opbouwen. Zonder leadgeneratie kan de stroom aan nieuwe klanten opdrogen, wat ten koste gaat van de groei en omzet van je bedrijf.
Leadgeneratie helpt je onder meer om:
- Meer klanten te werven en zo de omzet te laten groeien
- Een betere relatie op te bouwen met potentiële klanten en meer klantinzicht te krijgen
Hoe werkt B2B lead generation?
De eerste stap in B2B lead generation is dat iemand jouw bedrijf via een van je online of offline marketing kanalen ontdekt.
De volgende stap is dat deze persoon een actie onderneemt, zodat hij of zij wordt aangemerkt als een lead. Concrete voorbeelden zijn dat iemand:
- Het contactformulier invult
- Een e-book download
- Zich aanmeldt voor de nieuwsbrief
- Zich inschrijft voor een online of offline evenement
- Een vraag stelt via de chatbot
- Een (gratis) proefperiode (free trial) start
Zodra je een websitebezoeker kunt identificeren spreek je van een online lead. Vervolgens ga je aan de slag met lead scoring. Niet alle leads zijn namelijk hetzelfde. Op basis van een aantal punten worden leads ingedeeld in drie categorieën:
- Koude leads
- Warme leads – Marketing Qualified Lead of MQL
- Hete Leads – Sales Qualified Lead of SQL
Hoe meer punten een lead scoort, hoe “warmer” deze is. Je doet dit onder meer door website bezoeken te herkennen en inzicht te krijgen welke acties zij ondernemen. Lead scoring helpt je op deze manier om inzicht te krijgen welke leads er gereed zijn om op te volgen en vergroot de kans dat zij uiteindelijk converteren in een klant.
Het succes van lead generation meten
De belangrijkste manier om het succes van lead generation inzichtelijk te maken is door te kijken naar:
- Hoeveel leads je genereert
- De kwaliteit van de leads
- De verhouding tussen koude leads, MQL en SQL
- Hoeveel leads er uiteindelijk converteren in een klant
Meer weten?
Lees de artikelen over leadgeneratie op onze blog en schrijf je hier rechts in op onze maandmail. Je ontvangt dan elke maand een vers artikel over B2B sales en marketing in je inbox.