Wanneer kun je het beste jouw B2B nieuwsbrief versturen?

Wanneer kun je het beste jouw B2B nieuwsbrief versturen?

Het is heel vaak onderzocht: met e-mailmarketing haal je het hoogste rendement uit jouw marketinginspanningen. Uit onderzoek van McKinsey blijkt zelfs dat e-mail maar liefst 40x (!) meer effectiever is om nieuwe klanten te werven dan Facebook en Twitter gecombineerd. Alleen: hoe zorg je ervoor dat je nog succesvoller jouw nieuwsbrief kunt versturen? Wat is nu de beste dag en wat is het beste tijdstip?

We lazen de antwoorden in een interessant onderzoek over e-mailmarketing van e-Village dat we graag met je willen delen.

De populairste dag voor het verzenden van een B2B nieuwsbrief

Uit het onderzoek blijkt dat voor B2B e-mails de donderdag met 30% de populairste dag is om te verzenden. Gevolgd door dinsdag (20,6%) en vrijdag (18,3%). In het weekend is het rustig: weinig marketeers versturen dan hun nieuwsbrief.

Welk tijdstip van de dag is het meest populair om te verzenden?

De hoogste verzendpiek ligt op 10 uur en daarna is de volgende piek op 12 uur. En – niet heel vreemd – de opens volgen precies dezelfde lijn. De pieken vinden ook plaats op 10 en 12 uur.

De meeste nieuwsbrief opens

Uiteindelijk gaat het erom of de ontvangers van jouw nieuwsbrief deze ook daadwerkelijk lezen. Uit het onderzoek blijkt dat naarmate de week vordert, de open rate ook omhoog gaat.  En – je gelooft het waarschijnlijk niet – het absolute hoogtepunt is op zondag met een open rate van 33,5%!

 

Hoe zit het met de kliks?

Naast het openen van de nieuwsbrief, wil je ook dat je lezers doorklikken naar pagina’s op jouw website vanuit de nieuwsbrief. Gemiddeld schommelt de Click Through Rate (CTR, doorklik ratio) bij B2B e-mailmarketing tussen de 4,5% en 5,2% gedurende de week. De piek ligt hierbij – wederom – op zondag met 12,6%. Hierna volgt de zaterdag (6,8%) en dan de donderdag (5,4%).

 

En wat is de beste dag en het beste tijdstip?

Voor het bepalen van de beste dag en het beste tijdstip geldt uiteindelijk dat je dit het beste zelf kunt testen. Echter, op basis van dit onderzoek zou je kunnen proberen om op zondag te verzenden rond 8 uur ‘s morgens door het hoge percentage opens en kliks.

Het verzenden van de meeste B2B mails vindt volgens het onderzoek plaats op donderdag rond 10 uur. Als jouw doelgroep meerdere nieuwsbrieven ontvangt en er hierdoor te veel concurrentie in de mailbox is, kun je overwegen om op een andere dag en tijdstip te verzenden.

Wij testen onze eigen nieuwsbrief ook regelmatig. En uit deze testen bleek ook dat wij in het weekend een hogere response zagen van onze nieuwsbrief.

always-be-testing

Wat kun je nog meer doen om jouw e-mailmarketing rendement te verhogen?

Om meer opens te realiseren kun je een A/B test uitvoeren. Hierbij stuur je naar 50% van jouw abonnee’s de nieuwsbrief met onderwerp regel 1 en 50% met onderwerp regel 2. En wil je nog verder gaan, segmenteer dan jouw nieuwsbrief bestand (bijvoorbeeld op functietitel) en personaliseer de inhoud hierop zoveel mogelijk.

Steeds meer mensen lezen hun e-mail via mobiel en dit aantal groeit al jaren, ook voor B2B. Zorg er dus voor dat jouw nieuwsbrief goed te lezen is via mobiel door gebruik te maken van een responsive template.

Verder kun je – zoals ik al aangaf – testen met tijdstip en dag van verzending om erachter te komen wat nu echt voor jouw doelgroep het beste werkt.

Je weet nu wat volgens onderzoek de beste dag en het beste tijdstip is om jouw B2B nieuwsbrief te versturen. Heb jij andere ervaringen, tips of wellicht vragen? Ik lees ze graag, deel ze alsjeblieft in de reacties hieronder.

Jij bent er toch ook bij?

Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alex is oprichter van Online Succes. Hij helpt bedrijven te groeien door vragen te stellen en zijn kennis te delen.

Reageren

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Voel je vrij te reageren, jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*