Webinars zijn een geweldige manier om leads te genereren en daarnaast een mooie manier om jezelf te positioneren als expert in jouw markt. Als mensen zich inschrijven voor een webinar, laten ze hun contactgegevens achter en tijdens het webinar kun je jouw product of dienst op een persoonlijke manier toelichten. Daarnaast heb je direct interactie met jouw deelnemers zodat je ook op deze manier aan de relatie met hen kunt werken.
Regelmatig geven wij zelf webinars aan bestaande klanten en ook aan potentiële klanten. De interactie en de resultaten blijven ons elke keer weer positief verrassen. Toch geven nog steeds weinig bedrijven succesvol webinars, want het kan in eerste instantie een flinke uitdaging zijn. Vandaar dat je in dit artikel onze tips over hoe je het beste een webinar kunt geven leest, zodat jij ook de kracht hiervan kunt gaan ervaren.
Basistips voor het geven van een webinar
Eerst een aantal praktijktips voordat je aan de slag gaat met het geven van een webinar:
- Selecteer de juiste software. Er zijn heel veel aanbieders van webinarsoftware en het is lastig om hier een goede keuze in te maken. De prijs loopt uiteen van 10 dollar per maand tot 479 dollar per maand. Daarnaast is de kwaliteit ook enorm van belang: je wilt niet dat de dienst tijdens jouw webinar uitvalt. Zorg ook voor een inschatting van het aantal deelnemers dat je verwacht. Om je te helpen bij het maken van een keuze, heb ik een review van 10 leveranciers van webinarsoftware voor je gemaakt.
- Kies de juiste dag om jouw webinar te geven. Uit een enquête onder de eigen webinardeelnemers bleek dat de dinsdag de beste dag was om een webinar te geven, op gelijke voet gevolgd door de maandag en de woensdag. Ik heb zelf altijd gekozen voor een middagsessie zodat de deelnemers in de ochtend eerst nog kunnen werken. En richt je je op ZZP-ers? Dan is de avond een goed tijdstip aangezien zij overdag hun uren bij de klant moeten maken.
- Maak altijd een opname van je webinar. Ook al heb je bij je deelnemers aangegeven dat je het webinar niet opneemt en het daarom cruciaal is om deel te nemen: maak altijd een opname voor jezelf! Je kunt de opname later terugkijken en verbeterpunten noteren. Ook zou je een deel van het webinar kunnen hergebruiken in een blog of kunnen delen via sociale media.
- Kies het juiste onderwerp. Het is belangrijk dat jouw webinar voor veel mensen interessant is. Geef geen webinar over iets waar je zelf heel graag over praat, of waar je veel vanaf weet, maar waar anderen minder om geven. Je kunt het onderwerp achterhalen op basis van veel bezochte pagina’s (bijvoorbeeld van jouw blog) via Google Analytics. Of door in te gaan op vragen die vaak aan jou gesteld worden. Daarnaast is het presenteren van een case ook altijd een goed onderwerp voor een webinar.
- Zorg voor een mooie presentatie. Het lastigste en meest tijdrovende aan het geven van een webinar is het maken van een goede presentatie. Als je niet regelmatig presentaties of trainingen geeft, kan dit veel tijd kosten omdat je nog geen basismateriaal hebt. Zorg dat je weinig tekst op de slides gebruikt en veel mooie, ondersteunende afbeeldingen gebruikt. Dit werkt het best voor jouw deelnemers als ze jouw stem horen tijdens het webinar.
- Gebruik de juiste opbouw voor je webinar. Net als een film of een boek, heb je een raamwerk nodig voor een goede presentatie. Je kunt hierbij deze volgorde gebruiken: begin met het probleem dat je tijdens het webinar gaat oplossen. Versterk dan het probleem zodat de deelnemers het probleem echt herkennen en voelen als hun probleem. Hierna start je met jouw oplossing en gebruik hierbij zoveel mogelijk voorbeelden. Geef vervolgens testimonials van mensen die al met jouw oplossing succes hebben ervaren. En sluit dan af met een aanbod voor jouw oplossing en de mogelijkheid om vragen te stellen.
- Beschouw jouw webinardeelnemers niet allemaal als leads. Als je al je webinardeelnemers ziet als lead, dan krijg je tientallen of misschien zelfs wel honderden leads te verwerken. Dat zijn een hoop leads om op te volgen. Het is aan te raden om alleen de mensen die na het webinar een actie ondernemen als lead te zien. Zo kun je jouw tijd besteden aan deelnemers waarbij je een grotere kans op succes hebt. Zorg natuurlijk wel dat zo veel mogelijk mensen een actie ondernemen na het webinar.
Meer deelnemers voor jouw webinar met een goede landingspagina
Voordat je jouw webinar gaat promoten, heb je een goede landingspagina nodig om mensen te overtuigen deel te nemen. Deze deelnemers maken speciaal tijd in hun agenda vrij om naar jou te luisteren. Zorg dus dat je hun tijd niet verspilt: geef duidelijk aan waar het webinar over gaat. Vermeld daarnaast ook de datum, het tijdstip en hoe lang het webinar duurt.
Geef op de landingspagina aan wat de deelnemers tijdens het webinar zullen leren en vooral wat het hen zal opleveren. Mensen maken hun keuze uiteindelijk op de waarde die ze verwachten te krijgen en het gevoel dat ze hierbij hebben.
Op de landingspagina plaats je een formulier waar de deelnemers hun naam en e-mailadres kunnen achterlaten. Hoe minder velden je vraagt om in te vullen, hoe groter de kans is dat het formulier ook daadwerkelijk wordt ingevuld. En plaats het formulier vervolgens rechtsbovenaan of linksbovenaan op de pagina zodat het direct zichtbaar is voor de bezoekers.
Hoe overtuig je de bezoekers die twijfelen om deel te nemen? Zorg dat je ook meer informatie over de spreker geeft met een kort profiel en een goede foto. Daarnaast kun je ook testimonials van deelnemers plaatsen die al eens eerder één van jouw webinars bijwoonden. Dit kunnen reacties via de webinar chat, sociale media of e-mail zijn. Deze testimonials kun je krijgen door de deelnemers tijdens het webinar te vragen om een reactie via sociale media te geven.
De promotie van jouw webinar
Ok, je hebt nu webinarsoftware, een landingspagina een een goede presentatie. Nu is het zaak om deelnemers te vinden door jouw webinar te promoten. De timing is hierbij van belang: begin op tijd met de promotie. Start hiermee minimaal een week van tevoren. Daarnaast is het belangrijk dat je dit op de juiste manier aanpakt. Dit doe je met name door je e-maillijst op de hoogte te brengen. Je kunt ook een goed artikel op jouw blog plaatsen.
En vervolgens deel je de link naar de landingspagina op sociale media. Zorg dat je dit meerdere keren deelt via sociale media want niet iedereen is op hetzelfde moment actief. Gebruik verschillende statusupdates om jouw webinar onder de aandacht te brengen. Je kunt dit weer eenvoudig inplannen via een tool zoals bijvoorbeeld Hootsuite.
Vergeet niet de ‘laatste kans’ e-mail te versturen
Bijna eenderde van de webinardeelnemers kan komen van de e-mail die je een dag voor het webinar verstuurt. Zorg daarbij dat je deze e-mail wel gesegmenteerd verstuurt.
Je kunt deze e-mail sturen naar de personen die de eerdere e-mail met de uitnodiging niet hebben geopend. Zorg dat je in de e-mail duidelijk maakt dat dit echt de laatste kans is om zich op te geven voor de geweldige kennis die je weggeeft tijdens het webinar.
Hoeveel deelnemers komen er nu echt naar jouw webinar?
Om ervoor te zorgen dat de personen die zich hebben ingeschreven ook echt deelnemen, stuur je sowieso een week én een paar uur vooraf nog een herhalingsmail naar de deelnemers met het tijdstip en de juiste link om het webinar bij te wonen. Ondanks al het harde werk om deze deelnemers te werven, zullen er toch een heel aantal uiteindelijk niet aanwezig zijn op jouw webinar.
Uit eigen onderzoek blijkt dat iets meer dan 60% van de deelnemers daadwerkelijk deelneemt aan het webinar. Dit ligt niet aan jou: waarschijnlijk zijn ze het vergeten, hebben ze het niet in hun agenda gezet of is er iets tussen gekomen. Dit aantal helpt je weer bij het kiezen van de juiste software voor jouw webinar omdat je het aantal uiteindelijke deelnemers hiermee beter kunt inschatten.
Daarnaast kun je de opname van jouw webinar ook weer gebruiken om naar jouw mailinglijst te sturen. Zo zorg je er toch voor dat veel meer mensen de inhoud van jouw webinar tot zich kunnen nemen, al dan niet op een later moment achteraf.
Verkopen tijdens je webinar: hoe doe je dat?
Het is voor veel mensen die een webinar geven een uitdaging om tijdens het webinar hun product of dienst aan de man te brengen. Ook ik vond dit in het begin best lastig. Als je daarom de onderstaande tips toepast, dan gaat het verkopen je eenvoudiger af en zal het niet geforceerd aanvoelen:
- Geef eerst veel kennis! Een webinar is niet de plek om gelijk met sales te beginnen. Veel bezoekers kennen je nog niet zo goed en willen eerst wat meer van je horen. Zorg ervoor dat jouw webinar hun tijd waard is door je kennis te delen.
- Plan ruimte in voor vragen. Geef al bij het begin van het webinar aan dat deelnemers aan het eind antwoord krijgen op hun vragen. De meeste webinarsoftware beschikken over een chatbox waar die vragen in verzameld worden tijdens het webinar. Als je een grote groep deelnemers hebt, kan het prettig zijn iemand anders de vragen te laten noteren. Hierdoor raak je minder afgeleid.
- Maak strategisch gebruik van een enquête. Mensen zijn geneigd eerder iets te kopen als anderen dit ook doen. Klantervaringen zijn een manier om die impuls te benutten, maar ook een enquête is hiervoor geschikt. In de meeste webinarsoftware kun je zo’n enquête onder je deelnemers houden. Bijvoorbeeld: ‘Heb jij interesse in een demo van Online Succes?’.
- Bedenk een uniek aanbod. Tijdens het webinar kun je een exclusief aanbod doen aan de deelnemers. Dit aanbod moet aantrekkelijk zijn en het liefst gebonden aan een bepaalde tijd. Voorbeeld: ‘Als je binnen 24 uur registreert via onlinesucces.nl/webinar-korting krijg je 15% korting op [jouw product of dienst]’.
- Verkoop op een logisch moment. Deelnemers vinden het erg vervelend als je hen stoort met je aanbod. Het beste moment om iets te verkopen is aan het eind van het webinar. Bedenk een logische overgang tussen de waarde die je levert en het product of de dienst dat je wilt verkopen.
Conclusie
Het geven van webinars is een ideale manier om nieuwe leads te werven. Je deelt je kennis en bestaande en potentiële nieuwe klanten gaan je hierdoor zien als expert in de markt. En met de bovenstaande tips kun jij webinars inzetten in je leadgeneratie activiteiten.
Jij bent er toch ook bij?
Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.