Webteksten zijn van een ander kaliber dan teksten voor een brochure, krant, fysieke mailing of andersoortige printtekst. Want internetgebruikers nemen over het algemeen niet al te lang de tijd.
De meeste surfers lezen dan ook alleen de kop, de eerste zin en soms de hele paragraaf. Maar zelden nemen ze de tijd de hele webtekst tot zich te nemen. Er gelden dan ook een aantal spelregels die je helpen om goede webteksten te schrijven en de aandacht van surfers te trekken.
- Gebruik koppen en subkoppen en hanteer een duidelijke alinea indeling;
- Hanteer de omgekeerde piramide: hoe belangrijker de informatie, hoe eerder deze aan bod komt;
- Maak meerdere niveaus aan;
- Gebruik beeldmateriaal dat de tekst ondersteunt.
Tip 1: gebruik koppen en subkoppen
De meeste internetgebruikers zijn koppensnellers. Pas als de titels hen aanspreken, overwegen ze de rest van de alinea te lezen. De kop of titel moet dan ook de kern van de webtekst weergeven. Titels schrijven is daarom lastig, dus mijn advies is altijd de titel of kop pas als laatste te maken. Dan heb je jouw verhaal op papier en kun je de kern er pas goed uit filteren.
Tip 2: hanteer de omgekeerde piramide
Je wilt de internetgebruiker verleiden jouw tekst door te lezen en je wilt zeker weten dat de belangrijkste boodschap blijft hangen. De kop is zoals gezegd belangrijk, maar de kern van jouw verhaal moet in de eerste alinea van de webtekst duidelijk zijn. Probeer hier de samenvatting van je verhaal weer te geven, of begin met de conclusie. Pas de alinea’s daarna ga je verder op de ondersteunende informatie in. Je sluit de webtekst af met de minst belangrijke informatie of met achtergrondinformatie. Ook kun je ervoor kiezen de webtekst af te breken en door te linken naar een dieper niveau.
Tip 3: linken naar diepere niveaus
Omdat de schermgrootte bij de meeste internetgebruikers beperkt is, is het belangrijk om de webtekst kort en bondig te houden. Als je meer tekst nodig hebt om iets duidelijk te maken, kun je ervoor kiezen te linken naar een achterliggende pagina die uitgebreider op de materie ingaat. Dit helpt je trouwens ook om de kern van je verhaal scherp te krijgen. Bij het aanmaken van een link naar een achterliggende (diepere) pagina, is het belangrijk een goede linktekst te gebruiken. Dus niet ‘Lees meer’, maar liever ‘Meer informatie over gebruikte materialen’ of iets dergelijks.
Tip 4: beeldmateriaal ter ondersteuning
Tot slot zijn internetgebruikers ook erg visueel ingesteld en is het belangrijk jouw webtekst te ondersteunen met relevante beelden. De beelden kunnen precies weergeven wat je vertelt (denk aan technische foto’s van bedrijfsprocessen of juist exacte afbeeldingen van producten). Maar je kunt ook kiezen voor humor (een grappige illustratie) of een metafoor. In de laatste categorie bieden sportfoto’s vaak geliefde metaforen voor concepten als ‘winnen’ of ‘verliezen’. Industriële foto’s kunnen goed processen weergeven zoals ‘een keten vormen’, ‘bouwen’ of ‘vooruitgang’. Hoe dan ook, een goede visuele component is van wezenlijk belang om je teksten te ondersteunen.
Wat is jouw ervaring?
Schrijf jij wel eens webteksten voor jouw bedrijf? Hoe pak jij dit aan? Wat zijn jouw tips? Deel deze gerust hieronder met anderen. Ik ben benieuwd naar je reactie!
Jij bent er toch ook bij?
Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.
4 Reacties
-
Dag Alex,
Prima stuk. Wat ik nog mis is conversiegerichtheid. Heel veel websites zijn te vrijblijvend, je wilt dat mensen iets doen. Bellen, mailen, wat dan ook. Richt je daar dus in je teksten ook op, niet te geforceerd maar een beetje sturen kan geen kwaad. Ik heb er zelf ook over geschreven op:
http://www.seozwolle.nl/zo-word-jij-goed-in-seo-schrijven.html
-
Auteur
Ha Rutger,
Je hebt helemaal gelijk. En goede tips die je geeft op jouw site.
Wat de call to action van webteksten betreft, hier ging ik in het vorige artikel ook uitgebreid op in. Wat is in jouw ervaring trouwens met de beste call to action?
Hartelijk groet,
Alex-
Alex,
De bste call to action is er denk ik niet, ik schrijf wel vaak via AIDA en dan is de cta het laatste zetje. Een beetje tijdsdruk werkt vaak ook goed: deze aanbieding geldt tot, of Download direct, etc.
-
Auteur
Helemaal mee eens 🙂
-
-
-