Door de uitbraak en verdere verspreiding van het coronavirus zijn mensen zoveel mogelijk vanuit huis gaan werken en fysieke evenementen zoals trainingen afgelast. Om potentiële klanten tijdens deze omstandigheden toch meer te vertellen over jouw product of dienst zijn webinars een ideale oplossing. Wij vergeleken daarom 7 populaire webinar software aanbieders.
De coronacrisis heeft ertoe geleid dat mensen genoodzaakt zijn om zoveel mogelijk thuis te werken. Fysieke afspraken zijn daarbij niet of nauwelijks mogelijk, waardoor je het contact met je doelgroep kunt verliezen.
Webinars zijn echter een uitstekende manier om onder de aandacht te komen en te blijven bij je doelgroep.Weliswaar zal de bereidheid om je product of dienst aan te schaffen door de onzekere omstandigheden mogelijk lager zijn, maar juist in deze tijden zijn meer mensen online op zoek naar oplossingen voor hun problemen. Zodra het vertrouwen terugkeert is de kans groot dat diezelfde mensen juist bij jou terugkomen, omdat je hen hebt geholpen door waardevolle kennis en informatie te delen.
Voordelen webinars
Uit onderzoek van GoToWebinar blijkt bijvoorbeeld dat potentiële klanten specifiek op zoek zijn naar webinars. Mensen laten daarbij eerder hun contactgegevens achter om een webinar bij te kunnen wonen dan om een case study of ebook te downloaden. Webinars zijn dan ook een van beste manieren om leads te genereren voor jouw B2B bedrijf.
Het is dan ook geen verrassing dat B2B marketeers steeds vaker webinars organiseren. In een onderzoek van Demand Gen Report gaf 77% van de B2B marketing teams aan dat zij in 2019 webinars hebben ingezet. En uit het jaarlijkse onderzoek van Content Marketing Institute komt naar voren dat 64% van de B2B marketeers in 2019 meer audiovisuele content zoals webinars hebben gebruikt.
Naast de vraag van je doelgroep naar webinars en de leads die het genereert bieden webinars nog een aantal belangrijke voordelen, zoals:
- Meerwaarde bewijzen van je product of dienst
- Gezicht achter je bedrijf kunnen laten zien
- Maakt je een kennisleider (thought leadership)
- Schaalbaarheid
Om een webinar te organiseren kun je inmiddels uit vele software aanbieders kiezen, met ieder zijn eigen functionaliteiten en prijsmodellen. Om je te helpen hebben wij een aantal populaire webinar software aanbieders onder de loep genomen.
7 webinar software leveranciers vergeleken
De webinar software aanbieders zijn geselecteerd op basis van eigen ervaringen en door rond te vragen in ons netwerk. Daarbij hebben we onder meer gekeken naar:
- Maandelijkse kosten
- Maximum aantal deelnemers
- Mogelijkheid om op te nemen
Uiteindelijk zijn daar de volgende webinar software leveranciers uit naar voren gekomen (op alfabetische volgorde):
- ClickMeeting
- Demio
- GoToWebinar
- Livestorm
- WebinarGeek
- WebinarJam
- Zoom
1. ClickMeeting
ClickMeeting biedt veel verschillende mogelijkheden om een webinar te organiseren, die je zowel gratis als achter een betaalmuur kunt aanbieden. Verder heeft ClickMeeting onder meer een uitgebreide optie om polls en onderzoeken te houden tijdens je webinar.
ClickMeeting voordelen
- Biedt veel mogelijkheden en oplossingen
- Intuïtieve gebruikersinterface
- Web Based, dus je hoeft geen software te downloaden
ClickMeeting kosten
Je kunt ClickMeeting 7 dagen gratis uitproberen en eenvoudig via je Google-account inloggen. Daarna zijn er drie opties, waarbij de prijs per optie oploopt als je meer deelnemers voor je webinars hebt.
- Live = €22 oplopend naar €275 per maand
- Automated = €35 oplopend naar €320 per maand
- Enterprise = Afhankelijk van je wensen
2. Demio
Demio is een relatief nieuwe speler in de markt en richt zich vooral op marketeers. Bekende softwarebedrijven als ActiveCampaign en AppSumo hebben de webinar software ingezet. Let wel op dat Demio niet geschikt is voor webinars met meer dan 500 deelnemers.
Demio voordelen
- Gebruiksvriendelijke interface
- Focus op oplossingen voor marketeers
- Veel flexibiliteit
Demio kosten
Demio biedt een gratis proefversie van 14 dagen aan, waarbij je maximaal 20 deelnemers kunt uitnodigen voor een sessie van een uur. Vervolgens heb je de keuze uit de volgende opties:
- Starter = Vanaf $34 per maand
- Growth = Vanaf $69 per maand
- Business = Vanaf $163 per maand
3. GoToWebinar
GoToWebinar is een van de meest gebruikte webinar software oplossingen ter wereld en biedt ook Nederlandstalige ondersteuning aan.
GoToWebinar voordelen
- Bekende en gerenommeerde aanbieder
- Nederlandstalige ondersteuning
- Verzamelt handige statistische data
GoToWebinar kosten
Je kunt GoToWebinar 7 dagen gratis uitproberen. Vervolgens zijn er 4 mogelijkheden:
- Starter = Vanaf €89 per maand
- Pro = Vanaf €199 per maand
- Plus = Vanaaf €429 per maand
- Enterprise = Op maakt gemaakte prijs
4. Livestorm
Livestorm is populair dankzij een duidelijke interface en een aantal handige toepassingen, maar vooral ook door de integratiemogelijkheden met veel andere applicaties.
Livestorm voordelen
- Fijne en duidelijke interface
- Integratiemogelijkheden
Livestorm kosten
Livestorm heeft een gratis versie met een aantal restricties:
- Maximaal 10 registraties
- Maximaal 4 deelnemers
- Duur van de webinar maximaal 20 minuten
Daarnaast biedt Livestorm een betaalde variant aan vanaf €89 per maand, waarbij de kosten stijgen op basis van het aantal deelnemers. Voor het maximum van 1.000 deelnemers betaal je per maand €199.
5. WebinarGeek
WebinarGeek is in deze vergelijking de enige Nederlandse aanbieder van webinar software. Officieel gelanceerd in mei 2015 door Remco Treuren hebben inmiddels bedrijven als AFAS Software, KPMG en Frankwatching deze webinar software ingezet.
Dankzij de Nederlandse wortels is een van de grote voordelen van WebinarGeek dat het een Nederlandstalige support heeft en volledig AVG-proof is met alle data in Nederland.
Verder koppel je WebinarGeek eenvoudig aan e-mail software zoals Mailchimp of ActiveCampaign.
WebinarGeek voordelen
- Volledig in het Nederlands en Nederlandstalige ondersteuning
- AVG-Proof
WebinarGeek kosten
WebinarGeek kun je 14 dagen gratis proberen. Daarna heb je de volgende keuzes:
- Starter = Vanaf €19 per maand
- Premium = Vanaf €49 per maand (€39 p/m met jaarfactuur)
- Advanced = Prijs op aanvraag
Daarnaast kun je het Premium pakket aanpassen met zogenoemde add-ons, bijvoorbeeld extra gebruikers of integraties.
6. WebinarJam
WebinarJam richt net zoals onder meer Demio vooral op salesmedewerkers en marketeers. Dit is terug te zien in de mogelijkheden om tijdens een webinar call to actions te tonen of live data, zoals een actuele status hoeveel mensen je (gelimiteerde) product of dienst tijdens het webinar hebben aangeschaft. Verder kan WebinarJam eenvoudig gekoppeld worden aan verschillende CRM’s en e-mailsoftware.
Ook biedt WebinarJam een zogenoemde ‘panic button’. Als een webinar een haperende verbinding heeft druk je op deze knop, waarna WebinarJam direct een nieuw webinar opzet en alle deelnemers daar naartoe verhuist.
Voordelen WebinarJam
- Gerenommeerde partij met veel mogelijkheden
- Fijne gebruikersinterface
WebinarJam kosten
Op dit moment loopt er een speciale actie, waarbij je voor $1 WebinarJam 14 dagen uit kunt proberen. Verder biedt WebinarJam een 30 dagen ‘niet goed geld terug’ garantie. Op het moment van schrijven zijn er 3 opties:
- Basic – $41,60 per maand
- Professional – $58,25 per maand
- Enterprise – $83,25 per maand
7. Zoom
Mede door de coronacrisis en een uitgekiende marketing strategie is Zoom de afgelopen periode zeer populair geworden voor videobellen. Zoom Video Communications, het bedrijf achter de app, deelt geen cijfers over het aantal gebruikers, maar volgens Sensor Tower was Zoom de afgelopen weken een van de meest gedownloade apps.
Zoom kampte echter ook met diverse privacy- en veiligheidsproblemen. Zo vond Citizenlab meerdere kwetsbaarheden, lekte de app Windows-wachtwoorden en werden er op het dark web een half miljoen inloggegevens van Zoom-accounts te koop aangeboden. En dan was er ook nog ‘zoombombing’.
Zoom heeft inmiddels het boetekleed aangetrokken en toont beterschap. Vanaf 18 april kunnen betalende Zoom-gebruikers bijvoorbeeld een eigen datacenter kiezen. Dit heeft niet kunnen voorkomen dat onder meer Google, NASA, SpaceX en het ministerie van Defensie medewerkers hebben gevraagd Zoom niet langer te gebruiken en te verwijderen van hun werktelefoons en -laptops.
Wil jij wél aan de slag met Zoom Webinar? Met deze handleiding gebruik je de webinar software zo veilig en privacyvriendelijk mogelijk.
Voordelen Zoom
- Veel mogelijkheden en integraties met andere software van Zoom
- Populair en daardoor voor veel mensen herkenbaar en begrijpbaar
- Tot maar liefst 10.000 deelnemers mogelijk
Zoom kosten
Zoom biedt momenteel de mogelijkheden aan:
- Pro – €13,99 per maand
- Business – €18,99 per maand vanaf 10 hosts
- Enterprise – €18,99 per maand vanaf 100 hosts
Webinar software kosten
Zoals je ziet hanteert iedere aanbieder een andere prijsstructuur. Daarom staan in onderstaand overzicht per aanbieder de maandelijkse kosten voor het organiseren van een of meerdere webinars tot 100 en 250 deelnemers.
Let op dat de kosten kunnen verschillen door de mogelijkheden die worden aangeboden, zoals het aantal webinars en gastsprekers.
Bonustip – Google Hangouts
Google Hangouts verdient een speciale vermelding voor het geven (en opnemen) van een webinar.
Onder de naam Hangout On Air kan iedereen met een Google-account gratis een webinar geven. Wel is het zo dat Google Hangouts On Air zich vooral richt op livestreaming via YouTube. Je moet daarom een aantal extra stappen nemen om de software op te zetten zodat het geschikt is voor het houden van een webinar. Zo moet je zelf een e-maillijst opstellen voor de webinar en een landingspagina opzetten.
Verder biedt Google Business Hangouts aan voor het organiseren van webinars en geschikt is voor Google G Suite. Je kunt deze webinar software 14 dagen gratis uitproberen. Daarna zijn er de volgende opties:
- Lite – Vanaf $25 per maand
- Pro – Vanaf $65 per maand
- Business – Vanaf $119 per maand
Conclusie
Iedere webinar software aanbieder heeft zijn eigen unieke mogelijkheden en functionaliteiten. Vanwege de Nederlandse ondersteuning en relatief gunstige prijsstelling geniet WebinarGeek een lichte voorkeur.
Welke webinar software je kiest is mede afhankelijk van je wensen en je budget. Een van de belangrijkste criteria voor het selecteren van een goede webinar software leverancier is de betrouwbaarheid van de dienst. Je kunt het je niet veroorloven dat tijdens jouw webinar de verbinding hapert of zelfs wegvalt. De beste manier om dit te ervaren is uiteindelijk door een aantal software oplossingen te testen.
Omdat de meeste aanbieders een proefversie aanbieden is het risico om de webinar software uit te proberen nihil. Ga ermee aan de slag en laat in de reacties hieronder vooral ook weten welke oplossing jij aanraadt.
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 14 augustus 2015 en voor het laatst geüpdatet op 24 april 2020.
Jij bent er toch ook bij?
Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.
7 Reacties
-
Ik volg een online training/webinar waaraan meer dan 50 deelnemers verspreid over Europa en daarbuiten deelnemen. Hiervoor wordt Demio ingezet. Ik moet zeggen dat dit heel goed functioneert. Ziet er goed uit en heeft geen vertragingen.
-
Ik ben me aan het oriënteren op webinar software. Ik ben met je eens dat het tegenwoordig onmisbaar is. Bedankt voor je artikel. Ik ga me in de diverse aanbieders verdiepen.
Groet,
Peter Damen Elitt -
Wij hebben voor onze webinars inmiddels gekozen voor Webinarjam. Zitten ook nog wel wat haken en ogen aan hoor zoals de Google hangout vertraging maar qua communicatie en marketing gaat het allemaal ‘smooth’…
-
Wij gebruiken al een aantal jaren GoToWebinar en zijn over het Technische aspect zeer tevreden. Wat ons echter niet bevalt zijn de beperkte mogelijkheden voor het aanpassen van de communicatie naar deelnemers. Die kun je niet geheel Nederlands maken of naar eigen inzicht opmaken Je kunt wel een logo uploaden maar verder is er geen ruimte voor huissstijl. Er zijn alternatieven die dat oplossen maar die komen samen met de (veel duurdere) diensten waardoor het financieel onaantrekkelijk wordt.
-
Auteur
Dank voor je reactie Albert en erg herkenbaar! Ben benieuwd of je inmiddels al een andere passende leverancier hebt gevonden 🙂
-
-
Auteur
Dank voor je reactie Keesjan! Het klopt dat er een flinke vertraging zit in webinar software op basis van Google Hangouts. Dit komt omdat de Hangout opgenomen wordt en de deelnemers de uitzending via de (vertraagde) opname zien. WebinarGeek heeft dit opgelost door een vertraging in te bouwen zodat je er als presentator en deelnemer geen last van hebt. De andere aanbieders zoals GVO en GoToWebinar hebben een kleinere vertraging waar ik weinig last van heb gehad tijdens het geven van webinars. Succes!
-
Hoi Alex, cool artikel. We hebben op basis van bovenstaande vergelijking een test gedraaid met Webinarjam die dus gebruik maakt van Google hangout on air. Daar zit een behoorlijke vertraging in tussen uitzenden en ontvangen van ongeveer 20-30 seconden. Dit is erg wennen en werkt de interactiviteit flink tegen.
Hoe is jouw ervaring wat die vertraging betreft met andere aanbieders als GoToWebinar?