Praktische artikelen kunnen meer leads opleveren. In dit artikel geven wij je daarom een aantal handvatten hoe je deze praktische artikelen zelf kunt maken en ervoor zorgt dat ze onder de aandacht komen.
Uit onderzoek van BuzzSumo komt naar voren dat praktische artikelen de meeste paginaweergaven, social media shares, links en ook conversies opleveren. Dit is niet zo vreemd, omdat je met deze content inspeelt op een vraag die bij je doelgroep leeft en waarvoor zij een passend antwoord of oplossing zoeken.
In een praktisch artikel behandel je (uitgebreid) een vraag. Naast het simpelweg beantwoorden van deze vraag biedt je ook hulp in de vorm van praktijkvoorbeelden of oplossingen die mensen kunnen toepassen.
Maar waarom leveren praktische artikelen meer leads op? Er zijn hiervoor een aantal redenen te geven. Met een praktisch artikel:
- Scoor je vaak hoog in de organische zoekresultaten
- Speel je in op een behoefte
- Bouw je autoriteit op door je getoonde expertise
- Het leidt tot een duurzame klantrelatie
- Zorg je voor meer naamsbekendheid
Hogere positie dankzij content lengte
Semrush onderzocht de belangrijkste zoekmachine optimalisatie (SEO) factoren en komt tot de conclusie dat er een sterke correlatie is tussen de content lengte en de positie in de organische zoekresultaten. Daarbij stellen zij dat hoe hoger het maandelijks zoekvolume van een zoekwoord is, des te meer woorden de eerste zoekresultaten gemiddeld bevatten.
De conclusie van Semrush wordt onderstreept door onderzoek van CoSchedule, waaruit blijkt dat artikelen die circa 2.000 woorden bevatten hoger scoren in de organische zoekresultaten. Dit onderzoek wijst er echter ook op dat de lengte van je content geen garantie geeft voor een hogere positie. Ook onder meer de domeinautoriteit van je website speelt een grote rol. Onderstaande afbeelding laat bijvoorbeeld zien dat de eerste en tweede positie van de zoekresultaten niet de meeste woorden bevatten.
Vaak zijn praktische artikelen diepgaand en daardoor is het gemiddeld aantal woorden hoog. Ze zijn daarom een uitstekende manier om hoog te kunnen scoren in de organische zoekresultaten.
Scoren op meerdere zoekwoorden
Een van de belangrijkste voordelen van langere artikelen is dat je ook op meerdere zoekwoorden gevonden wordt.
Zo deed Ahrefs onderzoek op hoeveel zoekwoorden een enkele pagina kan scoren in de organische zoekresultaten. Van de drie miljoen zoekopdrachten die werden onderzocht kwam naar voren dat een pagina die op de eerste positie staat gemiddeld ook voor bijna 1.000 andere relevante zoekwoorden in de top-10 is terug te vinden.
Om op meerdere zoekwoorden hoog te scoren in de organische zoekresultaten is het belangrijk om de juiste onderwerpen te kiezen. Onderzoek daarom eerst wat het geschatte zoekvolume per maand is en welke pagina’s hier hoog op scoren, om zo de concurrentie in kaart te brengen. Tools als Ahrefs kunnen je daarbij helpen om na te gaan op welke zoekwoordencombinaties deze websites nog meer scoren.
Zo scoort ons artikel over webinar software leveranciers niet alleen op ‘webinar software’, maar ook op 11 andere relevante zoekwoordencombinaties.
Meer social media shares
Een ander belangrijk voordeel van langere artikelen is dat deze vaker worden gedeeld op social media. Hierdoor komt het artikel bij meer mensen onder de aandacht en is de kans groter dat zij hierop klikken en uiteindelijk ook weer zullen delen. Zeg maar het olievlekeffect.
Dit draagt weer bij aan het aantal websitebezoekers en hoeveel tijd zij op een pagina besteden, waardoor de kans toeneemt dat zij een link zullen plaatsen richting het artikel. De voorgaande zaken hebben bij elkaar een versterkend effect wat uiteindelijk voor de content kan leiden tot hogere posities in de zoekresultaten.
Uit onderzoek van Cognitive SEO blijkt dat er een verband is tussen het aantal social media shares en de positie in de organische zoekresultaten. Vooral bij Facebook en Google+ is er sprake van een sterke correlatie, terwijl deze bij LinkedIn en Pinterest niet werd waargenomen.
Stappenplan realisatie praktische artikelen
Google is altijd op zoek naar het geven van het beste antwoord voor de opgegeven zoekopdracht en praktische artikelen spelen hier uitstekend op in.
De eerste stap om een goed praktische artikel te maken is om erachter te komen welke vragen en problemen er leven bij je doelgroep. Dit kun je op verschillende manieren doen.
1. Ga in gesprek met je klanten
Logischerwijs doe je dit allereerst door met je huidige klanten in gesprek te gaan. Waarschijnlijk hebben zij al eens een vraag gesteld va social media, je helpdesk of je supportafdeling. Verzamel al deze vragen en ga na of je patronen herkent. Daarnaast kun je klanten ook een (korte) enquête toesturen om erachter te komen wat er bij hen leeft.
Stel dat je Facebook-diensten aanbiedt, dan zou je een pagina kunnen schrijven met als onderwerp ‘Facebookpagina verwijderen’. Op deze zoekwoordencombinatie wordt namelijk per maand maar liefst 1.700 keer gezocht via Google.
2. Kijk naar eigen beschikbare data
Doordat we dankzij tools over steeds meer data beschikken, kunnen we deze gebruiken om beter in te spelen op onderwerpen of vragen die leven.
Wanneer je Google Analytics hebt geïnstalleerd op je website krijg je via ‘Gedrag’ -> ‘Site-content’ -> ‘Alle pagina’s’ inzicht welke pagina’s het meeste worden bezocht. Vooral je blogartikelen kunnen interessante data bieden. Artikelen die veel paginaweergaven scoren laten zien dat deze enerzijds goed scoren in de organische zoekresultaten of veel gedeeld zijn via social media, maar vooral ook dat deze de bezoeker aanspreekt.
Vervolgens kun je een artikel eruit pakken en krijg je inzicht:
- Hoeveel unieke paginaweergaven deze heeft opgeleverd
- Hoe lang men gemiddeld op de pagina is geweest
- Of dit de eerste pagina is die men op je website heeft bezocht
- Hoe hoog het bouncepercentage is
- Hoeveel mensen na deze pagina je website hebben verlaten
Als blijkt dat mensen bijvoorbeeld relatief veel tijd op de pagina hebben besteed, betekent dit vaak dat zij het onderwerp en de inhoud waarderen. Hier kun je weer op voortborduren door andere artikelen die relevant zijn aan dit onderwerp te behandelen.
3. Ontdek vragen via Answer The Public of BloomBerry
Een andere manier voor het vinden van de juiste vragen is uiteraard via de zoekmachines. Een handige tool is Answer The Public, waarmee je direct vragen krijgt voorgeschoteld die mensen via Google stellen. Zie als voorbeeld hieronder de vragen die gesteld worden rondom ‘marketing automation’.
Uit bovenstaande afbeelding komt naar voren dat mensen omtrent marketing automation vragen stellen zoals:
- Wat is marketing automation?
- Wat is email marketing automation?
- Waarom marketing automation?
- Hoe werkt marketing automation?
Op basis hiervan kun je aan de slag met artikelen die deze vragen beantwoorden.
Ga voor het meest haalbare resultaat
Door het voorgaande onderzoek naar de vragen die leven bij je doelgroep heb je nu een lijst met vragen en onderwerpen in handen.
De volgende stap is om te bepalen welke kansen er per vraag liggen door naar de concurrentie te kijken. Stel dat je gevonden wilt worden op ‘wat is inbound marketing’. Dan krijg je op dit moment onderstaand zoekresultaat voorgeschoteld.
In het voorbeeld worden eerst twee Google AdWords advertenties getoond en vervolgens een ‘Featured Snippet’, dat volgens Google het beste antwoord geeft op de vraag en daarom wordt uitgelicht. Vervolgens ga je na waarom juist deze pagina door Google wordt gezien als het beste antwoord. Waarschijnlijk omdat de vraag goed wordt beantwoord en toegelicht, maar ook omdat de website waarop het artikel staat meer artikelen heeft over hetzelfde onderwerp, de nodige domeinautoriteit heeft en/of links die naar de website verwijzen.
Ga vervolgens na in hoeverre jij een beter antwoord kunt geven. Met beter bedoel ik dat je bedankt hoe jouw artikel het beste antwoord kan gaan zijn. Bijvoorbeeld door het antwoord op de vraag met eigen onderzoek te onderbouwen of tips van experts te verzamelen.
Stel dat je op zoek bent naar marketing boeken die je tijdens je zomervakantie wilt lezen. Content Marketing Institute vroeg aan een aantal content marketeers welke boeken zij zouden aanraden. Doordat zij experts vragen wordt Content Marketing Institute ook weer meer gezien als een autoriteit.
Een positief neveneffect is dat de experts ook weer het artikel zullen delen via social media of er vanaf hun website een link naartoe plaatsen. Dit draagt uiteindelijk ook weer bij aan de positie van het artikel in de organische zoekresultaten.
Sprout maakte een soortgelijk artikel waarmee zij inmiddels op ‘beste marketing boeken’ de eerste positie innemen.
Praktisch artikel stramien
Hierbij tot slot een stramien om je praktische artikel vorm te geven:
- Titel – Verzin een sterke titel en verwerk daarin relevante zoekwoorden.
- Intro – 100 tot 150 woorden waarin je het probleem beschrijft op een herkenbare manier voor jouw lezer.
- Inhoud/Body – Gebruik koppen en maak je alinea’s maximaal 3 regels. Op deze manier is het beter leesbaar. Ga hier dieper in op de vraag/het probleem en verwerk cijfers en/of onderzoeken die dit onderbouwen. Geef vervolgens oplossingen uit de praktijk, bij voorkeur uit jouw eigen praktijk en breng dit samen in een stappenplan zodat jouw lezer het probleem zelf kan oplossen.
- Afbeeldingen – Zoek relevante afbeeldingen of creëer deze zelf met deze tools. Denk ook aan grafieken.
- Video’s – Als er uitlegvideo’s over je onderwerp zijn, integreer deze dan in je artikel.
- Conclusie – Sluit je verhaal af met een conclusie van 3 tot 5 alinea’s.
Conclusie
De kennis die je met de praktische artikelen uitdraagt en uitstraalt zorgt uiteindelijk voor meer leads. Je laat namelijk zien dat je een oplossing kunt bieden op een vraag die leeft, waardoor je eerder wordt gezien als een autoriteit. Als jij de juiste oplossing biedt zal men eerder geneigd zijn om bij jouw organisatie aan te kloppen hen te helpen.
Daarbij is het een feit dat de meeste mensen vaak alleen de eerste zoekresultaten aanklikken, waardoor het van belang is om juist daar aanwezig te zijn. Tegelijkertijd versterkt het je naamsbekendheid en zullen mensen eerder geneigd zijn jouw content te delen via social media.
Jij bent er toch ook bij?
Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.