Hoe je met SEO kwalitatieve leads genereert

Hoe je met SEO kwalitatieve leads genereert

SEO draagt niet alleen bij aan meer maar vooral ook betere leads.

SEO is een van de meest gebruikte leadgeneratie tactieken, zo blijkt uit onderzoek van onder meer Ascend2. Tegelijkertijd geven respondenten in datzelfde onderzoek aan dat zij SEO moeilijk vinden om in te zetten voor leadgeneratie.

Om je te helpen geef ik daarom een aantal voordelen en tips hoe je zowel hoger scoort in de organische zoekresultaten als hoe je hiermee meer en vooral betere leads genereert.

Bonus: Wil je hoger scoren in de zoekmachine resultaten en meer gratis bezoekers naar je site? Download dan de SEO Succesgids.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie en is het optimaliseren van (mobiele) websites en apps voor mensen die zoekmachines gebruiken.

Als je SEO op de juiste manier toepast zorgt dit ervoor dat je zichtbaarheid van je website en content in de zoekresultaten verbetert. Je komt namelijk eerder naar voren wanneer mensen zoeken. Basiszaken die hieraan bijdragen zijn onder meer:

  • De juiste techniek voor je website zodat deze snel en gebruiksvriendelijk is
  • Het vinden en hanteren van de juiste zoekwoorden in de teksten
  • De online concurrentie goed in kaart brengen
  • Content creëren, optimaliseren en onder de aandacht brengen
  • Zorgen dat andere websites naar jouw website verwijzen met links

SEO kan de volgende doelstellingen realiseren:

  • Meer verkeer naar de website – SEO helpt een website om hoger te scoren op relevante zoekwoorden in de organische zoekresultaten en zo meer verkeer aan te trekken
  • Leads genereren – Net als andere marketingkanalen helpt SEO potentiële klanten jouw producten en diensten te vinden waar zij naar op zoek zijn
  • Hogere omzet – Doordat meer mensen je website bezoeken kun je jouw salesproces bijschaven en daarmee je conversies opschroeven

Er zijn circa 200 factoren waar Google rekening mee houdt in zijn algoritme voor het bepalen van de zoekresultaten, terwijl de zoekmachine hier ook regelmatig updates voor doorvoert. Google richt zich vooral op de gebruikersintentie, oftewel welke zoekwoorden typen mensen in en welke resultaten passen daar het beste bij.

SEO beantwoordt vragen

Uit een onderzoek van Nielsen komt naar voren dat veel mensen online vooral op zoek zijn naar informatie en oplossingen. Als B2B bedrijf kun je hierop inspelen door relevante informatie te creëren die hierop aansluit.

Stel dat iemand op zoek is naar meer informatie over ‘account based marketing‘, dan krijg je momenteel onderstaand zoekresultaat te zien die linkt naar de pagina over account based marketing op onze website. Door dit soort content wordt je eerder gezien als een online autoriteit en werk je aan je naamsbekendheid.

Het bovenste resultaat is een ‘featured snippet’ en wordt ook wel de 0-positie genoemd.

Hoe je een featured snippet in Google krijgt

Om de 0-positie te realiseren is het van belang dat Google jouw pagina ziet als het beste antwoord op de vraag die de gebruiker stelt. In dit geval wil deze meer weten over account based marketing.

Zorg dat je vervolgens ook daadwerkelijk het allerbeste antwoord geeft. Ga diep in op de inhoud van de vraag en gebruik zoveel mogelijk ondersteunende content zoals afbeeldingen, video’s, infographics etc. Voorzie de afbeelding van een ‘alt tag’ waarin de zoekterm waarop je wilt scoren in staat.

Om de kans te vergroten in de ‘featured snippet’ terecht te komen, is het goed om in de eerste alinea’s zoekwoordencombinaties te hanteren als ‘wat is’, ‘hoe …’, ‘definitie’ en ‘uitleg’. Zet deze woorden in de kop en subkop aan het begin van de tekst. Ook het gebruiken van opsommingstekens draagt bij aan de indexatie.

SEO biedt klantgerichte interactie

Met SEO kun je in iedere fase van de sales funnel de interactie aan gaan met je klant. Naast de informationele fase zoals hierboven kun je er ook voor zorgen dat cases en testimonials hoog scoren in de organische zoekresultaten.

Stel dat iemand op zoek is naar voorbeelden hoe bedrijven marketing automation hebben geïmplementeerd. Als jouw case daarvoor als een van de eerste zoekresultaten naar voren komt heb je een grotere kans om het bezoek om te zetten in een nieuwe lead. En als daarnaast jouw huidige klanten positieve beoordelingen achterlaten op je website maar ook via reviewwebsites, worden deze eveneens in de organische zoekresultaten getoond en draagt dit bij aan je online autoriteit en naamsbekendheid.

Naast tekst is het natuurlijk ook aan te raden om video in te zetten voor je SEO, zeker ook omdat YouTube na Google de grootste zoekmachine is en video’s steeds vaker hoog terugkomen in de organische zoekresultaten. Door video te gebruiken kun je nog meer en gerichter de interactie met je klanten aan gaan. Zorg er bij deze video’s ook voor dat de titel en omschrijving voorzien zijn van de juiste zoekwoorden.

SEO is een langetermijn strategie

SEO moet je zien als een langetermijn strategie. In tegenstelling tot adverteren, waar je direct de resultaten van ziet, kost het vaak tijd voordat je de eerste resultaten van je inspanningen ziet.

Als je SEO echter goed toepast zorgt het ervoor dat je kosten per lead lager worden. Uit een onderzoek van SurveyAnyplace komt naar voren dat de kosten per lead voor SEO (en content marketing) zelfs veruit het laagst zijn.

Hoe je SEO inzet voor leadgeneratie

Om je te helpen SEO effectief in te zetten geef ik je een kort stappenplan om waar je direct mee aan de slag kunt gaan.

1. Maak een lijst van relevante zoekwoorden

De eerste stap is om na te gaan welke zoekwoorden je potentiële klanten gebruiken. Het is daarbij van belang om de zoekintentie van de gebruiker goed voor ogen te hebben. Wat wil de gebruiker bereiken met zijn zoekopdracht? Is de persoon bijvoorbeeld op zoek naar informatie, of wil deze direct een aankoop doen?

Maak een lijst van termen die veel gebruikt worden binnen je sector en ga na hoe jouw gebruikers deze met andere woorden combineren. Een simpele manier om dit te doen is door in Google je zoekwoord in te vullen, waarna Google deze vervolgens aanvult met woorden die mensen hier vaak mee combineren.

De gerelateerde zoekwoorden staan ook onderaan de pagina van je zoekresultaten.

Gratis hulpmiddelen die je daarnaast kunt inzetten om gerelateerde zoekwoorden te achterhalen zijn onder meer Keyword Tool en Answer The Public. Wil je hier dieper induiken, dan kun je de betaalde tools zoals Ahrefs, Moz en SEMrush gebruiken.

2. Doe een concurrentieonderzoek

De volgende stap is om inzicht te krijgen in de concurrentie op de zoekwoordencombinaties waarop je je wilt richten.

Open hiervoor een incognitovenster in je browser om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen, omdat hierin je browsergeschiedenis niet wordt meegenomen. Maak vervolgens aantekeningen welke concurrenten hoog staan op je gekozen zoekwoorden en probeer te achterhalen waarom dat zo is. Bijvoorbeeld omdat ze een goed en uitgebreid antwoord gemaakt hebben op een vraag, of omdat er weinig concurrentie is op het zoekwoord. Hoe groot de concurrentie is kun je onder meer afleiden aan het aantal zoekresultaten dat naar voren komt.

Door een concurrentieonderzoek te doen krijg je ook inzicht hoe anderen scoren op bepaalde zoekwoorden, maar kom je wellicht ook zoekwoorden tegen waar je concurrenten op scoren maar je nog niet eerder aan had gedacht. Denk aan synoniemen of plaatsnamen.

3. Creëer en optimaliseer content

Ga vervolgens aan de slag met het creëren van waardevolle en unieke content voor je website. Probeer deze in te richten op je potentiële bezoekers en hun zoekintenties door de zoekwoorden hierin te verwerken. Overdrijf hier niet in, want je bezoeker zal daar direct doorheen prikken en je website verlaten. Ook Google wordt steeds slimmer en zal je website lager indexeren als je content van te lage kwaliteit is.

Kijk daarnaast naar je bestaande content en schaaf deze waar nodig bij, ook om deze beter te laten aansluiten op je sales funnel. Als een bepaalde pagina van je website bijvoorbeeld gericht is op leadgeneratie maar ondanks relatief veel paginaweergaven een lage conversie oplevert, moet je kijken waar dat aan ligt en verbeteren.

4. Gastbloggen

Kijk naast het publiceren van content op je eigen website en platformen ook naar mogelijkheden om op andere websites onder de aandacht te komen. Denk aan gastblogs maar ook aan het aanvragen van interviews. Nationaal maar ook lokaal georiënteerde websites zijn vaak op zoek naar interessante verhalen en kennis om te delen. Door dit te achterhalen hebben zij een interessant verhaal en jij een opening tot een nieuwe doelgroep.

Door te gastbloggen op andere websites bereik je een nieuw publiek die je kunt enthousiasmeren meer over je te weten komen. Wanneer zij jouw content interessant vinden is de kans groot dat zij je website zullen bezoeken, je gaan volgen via social media of zich inschrijven op je nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Naast de naamsbekendheid die je realiseert door op deze websites onder de aandacht te komen is een ander voordeel dat je links vergaart. Linkbuilding is namelijk nog altijd een van de belangrijkste factoren voor je positie in de organische zoekresultaten, zo bleek onlangs nog uit een studie van Stone Temple.

Je kunt bijvoorbeeld in je biografie onder de gastblog een link naar je website laten opnemen en uiteraard ook relevante links plaatsen in het artikel voor verdere verdieping van het onderwerp. Probeer je gastblogs wel aan de richtlijnen van Google te laten voldoen:

Als je gaat gastbloggen zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden:

  • Wees relevant en waardevol – Plaats alleen gastblogs op websites die aansluiten op je producten of diensten en probeer daarbij van toegevoegde waarde te zijn met de content die je deelt.
  • Zorg ervoor dat de content uniek is – Natuurlijk kun je gerust content hergebruiken, maar probeer deze in dat geval te herschrijven. Voorzie je content ook waar mogelijk van een unieke invalshoek die afwijkt van de content die je eerder hebt gepubliceerd.
  • Publiceer op verschillende websites – Naast een grotere naamsbekendheid kun je door op verschillende websites gastblogs te plaatsen ook onderzoeken welk platform het juiste publiek heeft dat interesse heeft in jouw diensten en/of producten.
  • Link naar verschillende pagina’s – Naast het linken naar je homepage is het aan te raden om links te plaatsen naar dieper liggende pagina’s waar bijvoorbeeld meer uitleg wordt gegeven over een bepaald onderwerp.

5. Distributie en promotie

Nu je content online staat is het zaak om deze onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Als je daarbij voor je content gebruik hebt gemaakt van input van andere experts, is het aan te raden om hen te vermelden in je updates. Zij zullen hierdoor van de publicatie op de hoogte worden gebracht en eerder geneigd zijn om je content weer te delen, waardoor een olievlekeffect ontstaat en je bereik wordt vergroot. Schroom ook niet om een e-mail te sturen naar mensen die de content relevant kunnen vinden.

Ga na op welke kanalen je doelgroep actief is en breng daar je content onder de aandacht. Voor B2B bedrijven is het publiceren op LinkedIn een kanaal waar de doelgroep actief is. Deel je artikelen en voorzie deze van een aansprekende titel en afbeelding om een maximaal effect te realiseren.

Gebruik voor je promotie ook e-mail marketing, omdat dit nog altijd een van de krachtigste marketingkanalen is. Je komt hierdoor namelijk direct weer onder de aandacht van mensen die, door zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, eerder al eens hebben aangegeven op de hoogte te willen blijven van je ontwikkelingen.

Tips voor een hogere positie

Om je SEO verder te optimaliseren, geef ik je nog een paar tips:

1. Verbeter je doorklikratio

CTR staat voor Click-Through Rate oftewel doorklikratio in het Nederlands en wordt steeds belangrijker in de organische zoekresultaten, zo blijkt onder meer uit dit onderzoek.

Hoe vaker mensen op een bepaald zoekresultaat klikken, des te groter de kans dat deze uiteindelijk hoger zal komen te staan. Het is dus belangrijk dat jouw zoekresultaat is voorzien van een aansprekende titel en beschrijving waar mensen eerder op zullen klikken.

Dit doe je onder meer door na te denken over de zoekintentie van iemand. Kijk bijvoorbeeld hoe wij dat recent nog deden voor mensen die op zoek zijn naar tips over telefonische acquisitie:

2. Richt je op mobiel

Steeds vaker beginnen mensen hun online zoektocht op hun smartphone. In 2016 werd 60% van de zoekopdrachten gedaan via een smartphone. Weliswaar ligt de conversie voor mobiele apparaten nog niet zo hoog als op desktop, maar de kans is groot dat mensen die via hun smartphone zoeken uiteindelijk een aanvraag doen via hun pc of laptop.

3. Denk ook aan voice search

Spraaktechnologie is in opkomst, zo blijkt onder meer uit dit onderzoek van Stone Temple. Nog altijd geeft 85,6% van de ondervraagden aan dat zij hun zoektocht via een smartphone beginnen door de mobiele browser te openen, terwijl 74,2% een zoek app gebruikt.

Maar daarnaast geeft ook 74,2% aan voice search te gebruiken en dit zal naar verwachting in de komende jaren alleen maar verder stijgen.

Zoekmachines spelen hier steeds meer op in. Zo kun je een gesproken zoekopdracht opgeven in Google, waardoor het zoekgedrag ook automatisch verandert.

In plaats van ‘beste marketing automation software’ in te typen zal iemand eerder een hele zin via spraak opgeven, bijvoorbeeld ‘Wat is de beste marketing automation software in Nederland?’.

Deze zoekopdracht is veel uitgebreider en gedetailleerder, waardoor het andere resultaten zal opleveren.

4. Optimaliseer voor lokaal

Mede door voice search is het nog belangrijker geworden om op lokaal georiënteerde zoekwoorden gevonden te worden. Als je een voip telefoniebedrijf hebt en je actief bent in en rond Amsterdam is ‘voip telefonie Amsterdam’ een zoekwoordencombinatie waar je graag op gevonden wilt worden.

Dit doe je allereerst door op je website naast je bedrijfsnaam ook duidelijk je adresgegevens te vermelden. Yoast heeft hier een handig stappenplan voor geschreven, onder meer hoe je jouw Google Mijn Bedrijf koppelt aan je website, zodat al je gegevens op de juiste manier in de organische zoekresultaten worden getoond.

Conclusie

SEO verandert continu als gevolg van nieuwe ontwikkelingen zoals voice search en doordat zoekmachines steeds slimmer worden. De basis blijft echter altijd hetzelfde, namelijk dat je content creëert die inspeelt op de behoeften van je doelgroep.

Door onderzoek te doen hoe jouw doelgroep zoekt, wie jouw online concurrentie is en hoe je hen kunt verslaan zet je een eerste stap om leads te genereren via SEO. Analyseer daarbij of de resultaten aansluiten bij je verwachtingen en pas op de uitkomsten hiervan je content waar mogelijk aan.

SEO zorgt er voor dat je kwalitatieve leads genereert, omdat de mensen die je vinden op zoek zijn naar jouw producten en/of diensten voor het oplossen van hun problemen. Dankzij online aanwezig en vindbaar te zijn in de gehele sales funnel, zorg je ervoor dat vertrouwen wekt bij je potentiële klanten en je hen helpt bij het vinden van een passende oplossing.

Houd er tot slot rekening mee dat SEO geen sprint is maar een marathon en je pas over een langere periode de eerste resultaten zal zien. Maar deze leads zullen je uiteindelijk ook minder geld kosten dan via andere online marketing kanalen.

Bonus: Wil je hoger scoren in de zoekmachine resultaten en meer gratis bezoekers naar je site? Download dan de SEO Succesgids.

Jij bent er toch ook bij?

Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alex is oprichter van Online Succes. Hij helpt bedrijven te groeien door vragen te stellen en zijn kennis te delen.

Reageren

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Voel je vrij te reageren, jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*