5 simpele manieren om je e-maillijst op te schonen voor meer interactie

5 simpele manieren om je e-maillijst op te schonen voor meer interactie

Al jaren is e-mailmarketing een van de meest effectieve manieren om je doelgroep te bereiken. Om de resultaten van je e-mailmarketing campagnes op peil te houden is het belangrijk dat je e-maillijst up to date is.

Een van de belangrijkste doelstellingen voor B2B marketeers is dat hun e-maillijst groeit. Een neveneffect van deze focus op groei is dat in sommige gevallen de e-maillijst geen regelmatige update krijgt en daardoor minder waardevol is.

Uit onderzoek van een marketing automation leverancier komt naar voren dat e-maillijsten jaarlijks met 22,5% aan waarde afnemen. Dit komt onder meer doordat e-mailadressen wijzigen, verouderd zijn of zelfs niet (meer) bestaan. Denk aan mensen die van baan wisselen.

Net als op je werkplek (en thuis) 🙂 is het belangrijk dat alles netjes en opgeruimd is. Om je te helpen jouw e-maillijst up to date te houden geven wij een aantal tips en een praktisch stappenplan.

Voordelen van een schone e-maillijst

Een schone e-maillijst heeft direct invloed op je e-mailmarketing resultaten:

  • Lagere kosten
  • Minder spamklachten
  • Nauwkeurigere rapportages
  • Betere resultaten

Lagere kosten

Allereerst is het onlogisch om je tijd en energie te steken in mensen die niet geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Zeker omdat veel e-mailmarketing programma’s rekenen met staffelprijzen op basis van het aantal nieuwsbriefabonnees of hoeveel e-mails je verstuurt. Hoe meer mensen er geabonneerd zijn op je nieuwsbrief des te hoger de kosten.

Het opschonen van oude e-mailadressen en irrelevante contacten verlaagt daardoor de kosten van je e-mailmarketing.

Minder spamklachten

Hoe meer mensen er geabonneerd zijn op je e-maillijst die daar eigenlijk geen interesse hebben, des te groter de kans dat zij jouw e-mail als spam rapporteren.

Wees daarom pro-actief en ga na wie er weinig tot geen interesse toont in je nieuwsbrief. Want minder spamklachten heeft een positieve invloed op je algehele e-maillijst.

Nauwkeurigere rapportages

Een opgeschoonde e-maillijst bevat geen ongeïnteresseerde of inactieve abonnees die de totale e-mail marketing resultaten naar beneden trekken. Het zorgt ervoor dat de cijfers een realistischer beeld geven van je e-mailmarketing inspanningen.

Betere resultaten

Doordat je opgeschoonde e-maillijst bestaat uit geïnteresseerde mensen presteren je e-mailmarketing campagnes vaak beter en verbeteren je resultaten.

Wanneer het tijd is om je e-maillijst op te schonen

Er is een aantal signalen die aangeven dat je e-maillijst toe is aan een schoonmaakbeurt:

  • Lage open ratio en weinig kliks – Als deze cijfers erg laag zijn is dit een indicatie dat je e-maillijst waarschijnlijk veel inactieve of ongeïnteresseerde contacten bevat
  • Hoog bouncepercentage – Dit impliceert dat veel van de e-mailadressen verouderd zijn
  • Hoog aantal spamklachten – Als je veel spamklachten ontvangt is het tijd om na te gaan welke mensen nog wel geïnteresseerd zijn in jouw nieuwsbrief

Tips voor een schone e-maillijst

Gebruik een dubbele opt-in

Sinds 2012 is het door de Nederlandse Reclame Code verplicht om een opt-in te gebruiken. Als iemand zich bijvoorbeeld via je website aanmeldt voor je nieuwsbrief, moet deze persoon daar toestemming toe kunnen geven.

Met een een dubbele opt-in geeft iemand twee keer toestemming voor het ontvangen van jouw e-mails. Bijvoorbeeld eerst via de website direct bij de inschrijving en vervolgens daarna nog eens via een link in de eerste e-mail die je toestuurt.

Een dubbele opt-in is (vooralsnog) niet wettelijk verplicht in Nederland volgens de AVG/GDPR wetgeving, maar geeft je wel de zekerheid dat iemand echt geïnteresseerd is in jouw nieuwsbrief. Doordat iemand een tweede bevestiging geeft, staat vast dat de registratie niet door een ander persoon is aangevraagd. Daarnaast kunnen andere landen een dubbele opt-in (in de toekomst) wel verplicht stellen. Wees dit voor door middel van een dubbele opt-in.

Vraag abonnees jou toe te voegen aan adresboek

Bekende e-maildiensten als Outlook en Gmail blokkeren in eerste instantie afbeeldingen. Het niet tonen van jouw afbeeldingen kan de klikratio van je nieuwsbrief negatief beïnvloeden of er zelfs toe leiden dat deze in de verkeerde map van de inbox terecht komt.

Om dit op heffen moet de gebruiker jouw e-mailadres toevoegen aan zijn adresboek. Vraag daarom iedere nieuwe nieuwsbriefabonnee na inschrijving via een van de eerste e-mails om je toe te voegen aan het adresboek.

Stappenplan opschonen e-maillijst

Wij raden aan om een keer per kwartaal of anders tenminste een keer per half jaar je e-maillijst op te schonen. Hieronder volgt een stappenplan om hier direct mee aan de slag te gaan.

1. Achterhaal dubbele e-mailadressen

Mensen wisselen met enige regelmaat van baan. In sommige gevallen schrijven mensen zich vervolgens opnieuw in op je nieuwsbrief, zonder zich met hun oude e-mailadres af te melden. Ga daarom na of dezelfde mensen zich meerdere keren hebben ingeschreven.

Kom je dezelfde naam meerdere keren tegen maar ben je er niet zeker van of het om dezelfde persoon gaat? Zoek deze persoon dan op via LinkedIn om te zien of iemand bijvoorbeeld van werkgever is veranderd of voor zichzelf is begonnen.

2. Ontdek spammerige en generieke e-mailadressen

Als je nog niet een dubbele opt-in gebruikt om e-mailadressen te valideren is de kans groot dat er ‘bijzondere’ e-mailadressen in je mailinglijst staat. Denk bijvoorbeeld aan 123abc@raardomein.nl. Deze e-mailadressen kun je bijna altijd direct verwijderen.

Daarnaast is het aan te raden om kritisch te zijn op generieke e-mailadressen zoals info@domein.nl. Soms beheren meerdere mensen tegelijk hetzelfde generiek e-mailadres, waardoor het lastiger is na te gaan wie jouw e-mail daadwerkelijk heeft gezien en gelezen. Vaak schrijven mensen zich voor een nieuwsbrief in met hun persoonlijke e-mailadres, zoals voornaam@bedrijfsnaam.nl Op deze manier is het voor jou ook eenvoudiger om je e-mails te personaliseren.

Zorg er wel voor dat je eerst controleert of je een generiek e-mailadres daadwerkelijk kunt verwijderen. Dit doe je door te segmenteren.

3. Segmenteer je e-maillijst op interactie

Splits je mailinglijst op in actieve en inactieve leden. Ga vervolgens met beide groepen de interactie aan gaan.

Actieve leden kun je benaderen met:

  • Een beloning zoals een exclusieve prijsvraag, speciale kortingscodes of andere promoties
  • De vraag hoe je jouw nieuwsbrief nog verder kunt verbeteren.

Op deze manier krijgen deze mensen een gevoel van erkenning en zijn zij ook eerder geneigd anderen aan te bevelen om zich voor je nieuwsbrief aan te melden. Daarnaast kun jij waardevolle feedback ontvangen om de interactie en resultaten van je nieuwsbrief te verbeteren.

Voor inactieve gebruikers zijn er twee opties; opnieuw activeren of verwijderen.

4. Start een activeringscampagne

Probeer nieuwsbriefabonnees die al langere tijd geen actie hebben ondernomen opnieuw te activeren. Deze mensen hebben zich ooit aangemeld voor je nieuwsbrief en daarmee interesse getoond.

De eerste stap is om te vragen of deze inactieve leden nog interesse hebben in je nieuwsbrief. Maak een e-mailcampagne aan met een onderwerpregel die prikkelt. Bijvoorbeeld:

  • Ben je nog geïnteresseerd?
  • Ben je ons vergeten?
  • We missen je!

In de nieuwsbrief stel je vervolgens de vraag waarom mensen niet reageren of klikken op je nieuwsbrief. Soms komen hier aandachtspunten uit naar voren waar je direct op kunt inspelen. Misschien slaat bijvoorbeeld de inhoud of de opmaak van je e-mails niet aan bij je doelgroep.

De volgende stap is om inactieve leden die nog altijd niet reageren een ultimatum te stellen. Maak een e-mailcampagne aan waarin je inactieve abonnees direct in de onderwerpregel de keuze geeft om abonnee te blijven of niet. Bijvoorbeeld:

  • Blijf je of nemen we afscheid?
  • Dit is je laatste kans!
  • Waarom je verwijderd wordt

In de nieuwsbrief geef je vervolgens aan dat je bezig bent met het opschonen van je e-maillijst en benoem je de voordelen daarvan die in dit artikel staan. Daarna geef je abonnees via twee knoppen of links de keuze om ingeschreven te blijven of zichzelf direct uit te schrijven.

Geef deze nieuwsbriefabonnees daarbij ook een ultimatum. Bijvoorbeeld dat wanneer zij niet binnen een week reageren automatisch uitgeschreven worden. Op deze manier creëer je bij inactieve abonnees een gevoel van urgentie en geef je jezelf tegelijkertijd een deadline.

5. Verwijderen e-mailadres

De laatste stap is om de e-mailadressen te verwijderen. Afhankelijk van welke software je gebruikt is het mogelijk om meerdere e-mailadressen tegelijkertijd te verwijderen. Onder meer Mailchimp, AWeber en Constant Contact leggen op hun website uit hoe je dit simpel kunt doen.

Conclusie

Het regelmatig opschonen van je e-maillijst zorgt ervoor dat deze up to date is en jouw e-mailmarketing campagnes beter renderen. Het creëert rust binnen je bedrijf doordat de kosten teruglopen en de resultaten verbeteren. Daarbovenop verbetert vaak het klantcontact omdat je actiever de interactie met ze aan gaat.

Hoe vaak houd jij een grote schoonmaak in je e-maillijst?

Work photo created by welcomia – www.freepik.com

Jij bent er toch ook bij?

Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alex is oprichter van Online Succes. Hij helpt bedrijven te groeien door vragen te stellen en zijn kennis te delen.

Reageren

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Voel je vrij te reageren, jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*