De bedankpagina zien veel B2B bedrijven als het einde van een proces. Maar het kan juist een uitstekend begin zijn voor het opbouwen van een relatie om je lead uiteindelijk te converteren in een klant.
Websitebezoekers komen vaak op een bedankpagina terecht wanneer zij een bepaalde handeling hebben voltooid. Denk aan de inschrijving op een nieuwsbrief, het invullen van een contactformulier, het downloaden van een whitepaper of het plaatsen van een bestelling.
Zoals de naam van de pagina al aangeeft, bedank je websitebezoekers voor de handeling die zij hebben genomen. Daar hoeft het alleen niet bij te blijven. De bedankpagina biedt namelijk een uitstekend moment om de band met je websitebezoeker te verstevigen.
De bedankpagina is vaak het eerste contactmoment met een potentiële klant. Zij hebben besloten dat ze geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en wat je hen te bieden hebt. Dit biedt hierdoor een uitstekend momentum!
In dit artikel lees je aan de hand van een aantal praktische voorbeelden hoe je meer kunt halen uit je bedankpagina.
Belangrijke bedankpagina onderdelen
Iedere bedankpagina heeft deze 3 onderdelen nodig om succesvol te zijn:
- Een dankwoord
- Uitleg over wat er verwacht mag worden
- Een duidelijke call-to-action
Dankwoord
De belangrijkste reden van je bedankpagina is uiteraard om websitebezoekers te bedanken voor de handeling die zij hebben genomen. Het is het eerste contactmoment dat je hebt met een potentiële klant. Zorg ervoor dat zij zich gewaardeerd voelen door je dankbaarheid uit te spreken.
Uitleg
Naast een dankwoord moet je bedankpagina een bevestiging geven aan je websitebezoeker. Zij weten hierdoor dat de ondernomen actie geslaagd is. Bevestig dit dan ook met een korte uitleg op je bedankpagina.
Daarnaast is het goed om op je bedankpagina uit te leggen wat mensen vervolgens mogen verwachten. Stel dat zij zich bijvoorbeeld inschrijven voor je nieuwsbrief, geef dan aan hoe vaak zij een nieuwsbrief mogen verwachten. Of wanneer iemand je contactformulier heeft ingevuld, geef dan aan dat je zo spoedig mogelijk contact met hen opneemt binnen een bepaald aantal werkdagen.
Call-to-action
De volgende stap is om de websitebezoeker een vervolgactie te laten ondernemen. Bijvoorbeeld dat zij hun inbox controleren voor een e-mail waarin zij hun inschrijving voor de nieuwsbrief kunnen bevestigen. Als iemand zich heeft ingeschreven voor je nieuwsbrief omdat zij dan een gratis e-book ontvangen, is het belangrijk om op je bedankpagina een duidelijke omschrijving met link te plaatsen waar zij dit document kunnen downloaden.
Andere call-to-actions die je kunt plaatsen:
- Een exclusief voorstel
- Nodig uit voor een evenement zoals een webinar
- Vraag om jouw bedrijf te volgen op social media
- Vraag om meer contactinformatie
- Deel relevante content die ook interessant kan zijn
Exclusief voorstel
De bedankpagina biedt een uitstekend moment om iemand een exclusief voorstel te doen. Deze ‘upsell’ kan bijvoorbeeld een kortingscode zijn die slechts dertig dagen geldig is of dat mensen je product of dienst voor een periode gratis kunnen proberen. Zie onderstaand voorbeeld van de bedankpagina van CRM leverancier Teamleader na het aanvragen van een e-book:
Naast een aantrekkelijk aanbod zorgt een aanbeveling inclusief foto van een bestaande klant ervoor dat je mensen eerder overhaalt om in te gaan op je aanbod. Om meer autoriteit te creëren kun je daarbij logo’s van bedrijven tonen die al klant van je zijn.
Door een specifieke kortingscode aan je bedankpagina te koppelen breng je direct in kaart welke conversie je bedankpagina precies genereert.
Uitnodiging event
Mensen die geïnteresseerd zijn in je bedrijf, door zich bijvoorbeeld in te schrijven voor je nieuwsbrief of je e-book te downloaden, willen wellicht ook op andere manieren geïnformeerd worden. Houd je regelmatig een webinar of organiseer je een fysiek evenement? Dan is je bedankpagina het moment om mensen hierop te attenderen. Ook dit kun je combineren met een kortingscode.
Hieronder een eigen voorbeeld waarbij we de aandacht vestigen op onze webinars:
Social media
Wanneer iemand zich heeft ingeschreven op je nieuwsbrief kun je direct wijzen op de andere online kanalen waar jouw bedrijf actief is. Op deze manier bouw je verder aan het bereik van je social media kanalen en kun je op deze kanalen verder de interactie aan gaan.
Als deze mensen jouw bedrijf op social media gaan volgen kom je tegelijkertijd meer te weten over je doelgroep. Zo kun je achterhalen waar hun interesses liggen, bijvoorbeeld berichten die zij leuk vinden of op reageren, maar ook welke andere social media kanalen zij volgen. Op deze manier bouw je verder aan je klantprofielen.
Meer klantinformatie
Mensen die op je bedankpagina terecht zijn gekomen hebben al informatie met je gedeeld. In de meeste gevallen alleen een e-mailadres met soms een voor- en achternaam.
Omdat zij al persoonlijke informatie met je hebben gedeeld heb je hun vertrouwen gewonnen en zijn ze eerder bereid meer informatie met je te delen. Zeker als je aangeeft dat jij hen hierdoor nog beter van dienst kunt zijn. De vragen die je kunt stellen, kunnen gaan over:
- Extra contactgegevens zoals een telefoonnummer
- Hoe zij graag gecontacteerd worden
- Wat hun functie is binnen het bedrijf
- De grootste uitdagingen die momenteel spelen binnen hun organisatie
Naast extra contactgegevens bieden antwoorden op welke uitdagingen er momenteel spelen binnen organisaties jou een schat aan informatie. Aan de hand hiervan kun je bijvoorbeeld artikelen creëren of direct contact opnemen om uit te leggen hoe jij kunt helpen het probleem op te lossen.
Beste content
In plaats van je bedankpagina te zien als het afsluiten van een proces, bijvoorbeeld door de websitebezoeker te bedanken voor zijn inschrijving, is dit een goed moment om content onder de aandacht te brengen. Denk aan een interessant artikel dat de websitebezoeker wellicht over het hoofd heeft gezien of een succesvolle casestudie.
Bedankpagina als wachttherapie
Een van de aansprekende voorbeelden hoe je creatief om kunt gaan met je bedankpagina is die van Coolblue. Op hun bedankpagina stond bijvoorbeeld een persoonlijke boodschap van oprichter Pieter Zwart en worden er handige tips gegeven over je bestelling en hoe je in contact kunt komen met Coolblue.
Daarnaast helpt Coolblue je onder de noemer wachttherapie met een stappenplan om door de ‘ondraaglijke’ uren waarin je moet wachten op je pakketje te komen.
Conclusie
Een bedankpagina hoeft zeker niet het einde van een proces voor je websitebezoeker te zijn. Door deze pagina slim in te zetten kun je namelijk meer te weten komen over je potentiële klanten en de interactie aan gaan. Benut het positieve momentum dat je hebt gecreëerd door op je bedankpagina iets extra’s te bieden.
Ken jij een krachtige bedankpagina die jou heeft overgehaald om een bepaalde actie te ondernemen? Wij zijn benieuwd naar je reactie!
Jij bent er toch ook bij?
Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.