Expert round-up artikelen bieden tips en adviezen van experts over een bepaald onderwerp en zijn ideaal om in te zetten voor B2B influencer marketing. Deze artikelen zijn een krachtig middel om te werken aan je naamsbekendheid en online autoriteit. Maar hoe benader je de juiste experts en realiseer je maximaal effect?
In een expert round-up artikel delen experts hun visie over een onderwerp binnen hun vakgebied. De kracht van een round-up artikel is dat het verschillende visies en meningen bijeenbrengt waaruit de lezer zijn eigen opinie kan vormen over een bepaald onderwerp.
Waarom een round-up artikel?
Een aantal redenen waarom het de moeite waard is om een expert round-up artikel te creëren:
- Veel websiteverkeer – Een round-up artikel werkt als een olievlek. De experts die meedoen delen in de meeste gevallen het artikel met hun netwerk. Vervolgens zal hun netwerk het artikel vaak ook weer delen, omdat dit soort artikelen graag gedeeld wordt. Hoe meer experts meedoen aan jouw round-up, hoe groter het effect.
- Meer autoriteit – Doordat experts het artikel onder de aandacht brengen geeft dit jou en jouw organisatie meer autoriteit. Als daarbij aan jouw round-up artikel bekende experts hebben meegewerkt straalt dit af op jouw bedrijf. Je laat zien dat je een sterk netwerkt hebt.
- Uitbreiding van je netwerk – Expert round-ups zorgen er niet alleen voor dat je een relatie opbouwt met de experts die meedoen met het artikel, maar ook dat andere influencers eerder contact met je zullen opnemen voor een volgend artikel. De round-up artikelen helpen namelijk niet alleen jouw website, maar ook die van de experts die eraan meedoen.
Expert round-up voorbeelden
De meeste round-up artikelen gaan over tips, maar je kunt ook samen met experts een top-10 opstellen of een stappenplan. Hieronder een aantal voorbeelden van verschillende round-up artikelen.
Populariteit lijsten
Ahrefs wilde zijn lezers graag een overzicht geven van de beste marketing blogs. In plaats van zelf een favorietenlijst op te stellen besloten zij marketeers te vragen naar hun drie favoriete blogs. Uiteindelijk gaven meer dan 40 marketeers hun mening en ontstond op basis daarvan een lijst met de 17 beste marketing blogs van 2019.
Het interessante aan deze lijst is dat naast gegevens over het aantal stemmen dat een blog kreeg ook marketeers aangeven waarom zij een blog juist zo interessant vinden. Per blog is een andere marketeer aan het woord en heeft Ahrefs een link geplaatst naar een artikel op de website die zij interessant vinden.
Schrijftips van experts
Rutger Steenbergen vroeg aan 15 experts om één wervende schrijftip te geven en deze kort te onderbouwen. In ruil voor het delen van de tip kregen deze experts vanuit het artikel een link naar hun website.
Na het geven van hun tip ontvingen de experts een e-mail om hen erop te wijzen dat het artikel online staat.
In dezelfde e-mail vroeg Rutger de experts of zij het artikel zouden willen delen met hun netwerk, wat uiteindelijk door meerdere mensen veelvuldig werd gedaan. Zie bijvoorbeeld onderstaande e-mail van Arjan Jonker.
Wat Rutger ook goed doet in zijn round-up is mensen die hebben meegewerkt aan het artikel te noemen in zijn social media berichten. Dit zorgt er niet alleen voor dat experts het bericht zien maar ook hun netwerk.
Daarnaast plaatst Rutger verschillende social media berichten, onder meer met een quote van een van de experts. Mensen zien hierdoor direct een tip in hun tijdlijn en zullen eerder geneigd zijn door te klikken of te reageren.
Duurzaamheidsexperts
DuurzaamBedrijfsleven vroeg 5 duurzaamheidsexperts hoe de transitie naar een duurzame economie kan worden versneld en hoe ondernemers daar hun voordeel mee kunnen doen.
De kracht van dit artikel is dat vanuit experts met verschillende perspectieven duurzaamheidsadviezen geven. Zo geeft zowel de directeur van MVO Nederland Maria van der Heijden als wetenschapsjournalist en programmamaker Rob van Hattum advies. Op deze manier biedt het artikel diepgang, nieuwe inzichten en perspectieven voor de lezer.
LinkedIn tips
Ook bij Online Succes publiceren we expert round-up artikelen. Zo stelden wij een aantal LinkedIn experts de vraag hun tips en tools te delen over hoe je succesvol LinkedIn gebruikt. Dit resulteerde in 7 praktische tips van 7 verschillende experts waarmee Linkedin-gebruikers direct aan de slag kunnen.
Terug- en vooruitblik met experts
Een van de meest populaire expert round-up artikelen is om met experts terug te blikken op het jaar en te vragen naar hun verwachtingen voor wat er dit jaar komen gaat. Vooral in de beleggingssector is dit een populair onderwerp voor zowel particuliere als professionele beleggers.
Onder andere Beleggers Belangen blikt al jaren samen met een expertpanel terug op het op wat er is gepasseerd op de financiële markten. Door de experts aan het woord te laten kunnen zij hun visie geven op de marktontwikkelingen en welke invloed dit heeft gehad op hun beleggingsbeslissingen. Daarnaast wordt er gekeken hoe tips van het afgelopen jaar hebben gepresteerd.
Uiteraard is dit ook in de B2B sector toe te passen. Experts kunnen bijvoorbeeld aan het begin van het jaar hun verwachting geven over welke marktontwikkelingen een belangrijke rol gaan spelen, om hier vervolgens aan het einde van hetzelfde jaar hierop terug te blikken.
Actieplan round-up
Aan de hand van ons expert round-up artikel over Account Based Marketing hebben we een actieplan opgesteld zodat je hiermee zelf aan de slag kunt gaan.
De eerste stap is om te achterhalen waarom andere round-up artikelen succesvol zijn geweest. Is een bepaald artikel bijvoorbeeld ontzettend veel gedeeld op social media, ga dan na hoe dat komt.
Wellicht dat er een expert aan het artikel heeft meegewerkt met een ontzettend groot netwerk, of dat een social media bericht de juiste snaar raakte bij mensen. Op deze manier heb je een richtlijn waar je expert round-up artikel tenminste aan moet voldoen om maximaal effect te hebben.
Waar is jouw doelgroep naar opzoek?
De volgende stap is de basis van je expert round-up. Namelijk welke vragen er leven bij jouw doelgroep en hoe je deze het beste kunt beantwoorden.
Stel dat mensen opzoek zijn naar meer informatie en tips over Account Based Marketing. De eerste stap is om dit in te voeren in Google. De zoekresultaten die vervolgens worden getoond geven je een overzicht welke content hierop het beste scoort. Soms komen hier ook experts voorbij die je kunt benaderen voor je round-up.
Onderaan de zoekresultaten staan gerelateerde zoekopdrachten, waardoor je dieper in de vragen kunt duiken. Bijvoorbeeld: wat is Account Based Marketing. Je zou dus aan experts kunnen stellen wat volgens hun de essentie is van Account Based Marketing, maar ook of zij een concreet voorbeeld kunnen geven hoe zij Account Based Marketing toepassen.
Daarnaast kunnen tools zoals Answer The Public je helpen om de vragen te achterhalen die mensen stellen over je onderwerp.
Wie zijn experts?
Onderzoek vervolgens wie experts zijn in je onderwerpgebied. Naast de eerste zoekresultaten in Google zijn social mediaplatformen als Twitter en LinkedIn ideaal om experts te vinden. Via LinkedIn komen bijvoorbeeld voor Account Based Marketing ruim 1,6 miljoen resultaten naar voren.
Bekijk de profielen van mensen die aan je zoekopdracht voldoen en ga via hun activiteiten na of zij bijvoorbeeld regelmatig informatie omtrent jouw onderwerp delen. Het liefst vind je mensen die werken bij gerenommeerde bedrijven. Selecteer ongeveer 20 profielen die voldoen aan je wensen omdat niet iedereen zal reageren.
Contactgegevens verzamelen
Daarna verzamel je de gegevens en relevante informatie van alle experts in een Excel sheet of Google Spreadsheet. Plaats naast de persoonsgegevens de social media profielen en probeer contactgegevens te achterhalen via een Google zoekopdracht en Hunter.io.
Plaats ook links naar artikelen of social media berichten waarop deze mensen hebben gereageerd. Dit is namelijk een ideale aanhaker voor je eerste contact.
Benader de expert
Je hebt in kaart gebracht welke experts van toegevoegde waarde kunnen zijn voor je onderwerp en hebt hun contactgegevens. Nu is het tijd om ze te benaderen. Als je een ‘haakje’ hebt is dat perfect om in je e-mail te gebruiken.
Wacht ongeveer een week op een reactie van de personen die je hebt benaderd. Stuur daarna de mensen waarvan je geen reactie hebt ontvangen een herinneringsbericht en wacht daarna nog eens een paar dagen of zij alsnog reageren.
Creëer de round-up
Met alle gegevens die je hebt ontvangen van de experts kun je aan de slag met het creëren van een waardevol artikel. Ga daarin eerst na of er een rode draad is te herkennen in de antwoorden die zijn gegeven door de experts.
In onze round-up kwam bijvoorbeeld naar voren dat experts dezelfde visie delen over de belangrijkste randvoorwaarde voor een ABM campagne. Daarnaast is dankzij de input van de experts een handige stappenplan gecreëerd voor het opzetten van een ABM campagne.
Publicatie en promotie
Als het artikel online staat is het belangrijk om deze onder de aandacht te brengen. Niet alleen via je eigen kanalen zoals social media en/of je nieuwsbrief, maar ook door je experts erop te attenderen.
Allereerst doe je dat door hen te noemen in je social media berichten. Daarnaast stuur je de experts een e-mail waarin je aankondigt wanneer het artikel live staat of een e-mail waarin je hen erop wijst dat het artikel online staat. Stel de expert daarbij subtiel de vraag of zij het artikel willen delen met hun (online) netwerk. Op deze manier vergroot je het bereik van je artikel. Publiceer meermaals een ander bericht over je artikel op social media voor maximaal effect.
Reageer ook op vragen of reacties die mensen geven op het bericht. Doordat jij namelijk reageert zal het social media bericht weer worden getoond bij je volgers.
Analyse
Meet vervolgens wat het round-up artikel je heeft opgeleverd. Zaken die je onder meer kunt meten:
- Hoe vaak is het artikel gelezen?
- Via welke kanalen zijn lezers op het artikel terecht gekomen?
- Hoe vaak is het artikel en/of social media bericht gedeeld?
- Welke experts realiseerden het grootste bereik?
- Welke mensen hebben er gereageerd op het artikel en/of social media bericht?
Conclusie
Voor B2B bedrijven zijn expert round-up artikelen een uitstekende manier om kennis te delen met de doelgroep. Een bijkomend voordeel is dat je door dit soort artikelen in contact komt met experts binnen je eigen vakgebied en indirect werkt aan je naamsbekendheid. Een mooie manier van B2B influencer marketing dus.
Zorg ervoor dat je artikel een duidelijke insteek heeft waar experts graag hun mening of visie over zouden willen geven. Ga vervolgens na wie je hiervoor het beste kunt benaderen en probeer hen te overtuigen van de voordelen om mee te werken.
Na het publiceren van je bericht is het van belang om deze naast je eigen netwerk ook binnen het netwerk van je experts onder de aandacht te brengen, zodat je het bereik maximaliseert. Ga tot slot na wat het artikel je heeft opgeleverd en hoe je een volgend expert round-up artikel nog beter kunt maken.
Jij bent er toch ook bij?
Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.