Marketing en sales werken steeds nauwer samen: uiteindelijk gaat het er om dat de leads die marketing werft door het werk van sales resulteren in nieuwe klanten. Marketeers hebben hiervoor heel veel mooie online tools tot hun beschikking en de laatste tijd zijn er ook steeds meer online tools voor sales beschikbaar. In dit artikel bespreek ik 16 tools om het leven van salesmedewerkers te vergemakkelijken en bovendien het salesproces te versnellen!
De fases van jouw salesproces
Tools zijn natuurlijk mooi, alleen als er geen proces is, dan zal een tool jouw sales ook niet helpen. Met een salesproces realiseer je een schaalbare en bovendien te herhalen systeem om potentiële kopers te faciliteren om tot een aankoop over te gaan. Daarom nog even voor de duidelijkheid het salesproces:
- Contacteren
- Kwalificeren
- Afspraak plannen + demo geven
- Voorstel doen
- Deal maken
Het kan natuurlijk zijn dat jij een andere fasering hanteert, de bovenstaande fasering helpt in ieder geval de verschillende tools in te delen. Met name in de eerste 3 fases van het salesproces zijn er mooie tools die je hierbij goed kunnen ondersteunen:
Contacteren: 8 online tools
In de contactfase ga je op zoek naar de juiste prospects die bij jouw ideale klantprofiel passen. Het gaat dan om bijvoorbeeld deze werkzaamheden:
- Opbouwen van een lijst met prospects
- Contact info vinden van prospects
- Segmentatie van de lijst op basis van specifieke criteria (bijv. bedrijfsgrootte, regio)
- Benaderen van de prospects
Onderstaande tools helpen je bij deze werkzaamheden:
- Import.io: met deze tool kun je eenvoudig webpagina’s omzetten in een lijst. Dit kunnen bijvoorbeeld online (bedrijven)gidsen zijn die je met Import.io eenvoudig in een Excel of Google Spreadsheet omzet.
- LinkedIn: uiteraard mag LinkedIn niet ontbreken in het vinden van prospects. Je vindt ze o.a. via de geavanceerde zoekfunctie maar vergeet ook niet specifieke groepen waar jouw prospects in actief zijn.
- Online Succes: onze eigen applicatie mag natuurlijk ook niet ontbreken. Hiermee krijg je elke dag een overzicht van bedrijven die jouw website hebben bezocht: verse prospects om te benaderen!
- Connect6 en VibeApp.co: met deze tools krijg je gedetailleerde informatie van jouw prospects. O.a. met een simpele plugin in jouw browser krijg je bijvoorbeeld in Gmail van jouw contactpersoon een foto, een biografie en sociale profielen te zien. Ook kun je jouw prospectlijsten met deze tools verrijken.
- Google Spreadsheets mag eigenlijk niet ontbreken om jouw data centraal op te slaan zodat jij (en eventueel jouw team) er overal bij kunnen. Daarnaast zijn er ook handige integratietools om weer data uit jouw spreadsheet naar de andere tools in dit artikel te krijgen.
- Toutapp en Yesware kun je gebruiken om jouw prospects – uiteraard op persoonlijke wijze – te benaderen. Je kunt een reeks e-mails vooraf klaarzetten en op basis van triggers automatisch laten versturen. Daarnaast kun je jouw e-mails personaliseren op basis van variabelen en bovendien inzien of jouw e-mails wel of niet geopend worden.
Kwalificeren: 3 online tools
Als de prospects ‘warm’ genoeg zijn om te kwalificeren, is een goed CRM systeem essentieel. Er zijn natuurlijk enorm veel CRM systemen beschikbaar en over wat een goed CRM systeem kun je dagen lang debatteren. Voor bedrijven die beginnen met groeien tot bedrijven in een volwassen groeifase zijn onderstaande CRM systemen prima geschikt en bovendien betaalbaar. Daarnaast hebben ze een intuïtieve gebruikerservaring: ook niet onbelangrijk om aan de slag te gaan J
- Zoho – gratis voor 10 gebruikers
- Pipedrive – vooral de weergave van je salespijplijn is erg prettig in Pipedrive
- PerfectView – Nederlandse marktleider op het gebied van CRM
Afspraak maken en een demo inplannen: 3 online tools
Het kan nog wel eens lastig zijn om de agenda’s naast elkaar te leggen om tot een afspraak te komen. Als je dit per e-mail wilt doen zijn er verschillende tools waarbij jouw contact rechstreeks in een gereserveerd blok in jouw agenda een afspraak kan inplannen. YouCanBook.me is hiervoor erg geschikt en heeft bovendien een gratis versie.
Als je voor jouw product of dienst niet perse een face-to-face afspraak hoeft te maken, dan kun je een online meeting houden waarbij je jouw scherm deelt. Join.me en Screenleap zijn hiervoor perfect te gebruiken. En bovendien hebben beide tools een gratis versie.
Twee tools om alles weer mee te integreren
Dit is waar de echte snelheidswinst plaatsvindt: met IFTTT of Zapier kun je een groot deel van deze tools weer met elkaar koppelen. Deze integratiesoftware vormt eigenlijk het cement tussen alle verschillende lagen van jouw online tools.
Een concreet voorbeeld: stel jij en je salesteam maken gebruik van Pipedrive CRM en jouw marketeers maken gebruik van Mailchimp om nieuwsbrieven te versturen. Via Zapier kun je dan automatisch een contactpersoon toevoegen aan Mailchimp. Of stel jij of een collega geven een webinar, dan kun je de deelnemers automatisch doorsturen naar jouw CRM systeem. Handig toch?
De online tools die ik in dit artikel heb besproken, helpen je om effectiever en efficiënter aan de slag te gaan doordat je veel minder handmatig hoeft te doen. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, vragen of tips over de online tools die jij gebruikt om jouw sales te versnellen. Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder.
Jij bent er toch ook bij?
Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.