Je herkent het vast wel: mensen die interesse in je producten of diensten tonen, maar uiteindelijk niets kopen. Waarschijnlijk maak je dit vaker mee dan mensen die direct klant worden. Maar er is iets tegen te doen, namelijk lead management inzetten. Lead management helpt je om potentiële klanten bij te houden en ze te converteren naar volwaardige klanten. Lead management wordt eenvoudiger door gebruik te maken van lead management software.
Hoe gaat lead management te werk?
Lead management werkt volgens een bepaald stappenplan, waardoor je leads op een ordelijke manier verwerkt. Als eerst houd je bij waar de leads vandaan komen en wat hun gegevens zijn. Komen ze via een formulier op je website om een offerte aan te vragen of hebben ze op een Google Ads advertentie geklikt? Het is belangrijk om dit te registreren, want daarmee ontstaat inzicht hoe succesvol bepaalde werving campagnes zijn. Goede lead management software neemt deze taak voor je uit handen.
Vervolgens kijk je welke leads al ‘klaar zijn om te kopen’ en welke niet. Het deel dat nog niet klaar is om klant te worden ga je verder ‘opwarmen’, bijvoorbeeld via e-mail- of telemarketing. Als je jouw leads bijvoorbeeld een mail stuurt met een enquête kan jouw lead management software bijhouden wat er met die e-mail gebeurt. De software brengt daarmee gedrag van leads in kaart. Ook helpt het je bij het achterhalen welke leads het meest opleveren.
Wat zijn de voordelen?
Zonder lead management software kun je eigenlijk je leads niet goed verwerken. Je kunt wel proberen om via een programma als Excel de gegevens bij te houden, maar dat is veel handwerk en biedt veel minder mogelijkheden. Het grootste voordeel van lead management software is dat het precies doet waar het voor gemaakt is. De software houdt voor je bij welke leads er zijn, hoe je aan hun gegevens komt, welke leads opbrengsten genereren en hoeveel dat precies is.
Hiermee breng je marketing en sales dichter bij elkaar: marketing kan zien waar veel leads uit voortvloeien en sales ziet welke individuele leads van waarde zijn. Zo kunnen de twee afdelingen beter op elkaar inspelen en de meeste omzet genereren.
Bonus: gratis ebook over leadgeneratie
Alles weten over leadgeneratie? Download dan ons gratis ebook en leer hoe je leads genereert én opvolgt in een zakelijke markt. Het is ons meest gelezen ebook en in 2022 compleet herschreven voor de 5e editie.