IP Marketing is erop gericht om met behulp van het IP-adres van websitebezoekers marketingacties te ondernemen.
Normaal gesproken is via software als Google Analytics alleen het websiteverkeer, paginaweergaven en unieke bezoekersaantallen zichtbaar. Dit biedt standaard segmentatiemogelijkheden zoals hoe vaak en wanneer de website is bezocht, vanaf welk land en via welk kanaal.
IP-marketing helpt om deze websitebezoekers verder te identificeren, om zo inzicht te krijgen in welke bedrijven er interesse hebben in jouw producten of diensten en daarop in te spelen.
Hoe werkt IP Marketing?
Iedere computer die is aangesloten op het internet of een netwerk, heeft een IP-adres dat bestaat uit een reeks cijfers. Dit nummer is zichtbaar voor andere apparaten die verbonden zijn met het internet. Een IP-adres is in de meeste gevallen gekoppeld aan een bedrijf of organisatie, waardoor via het IP-adres potentiële klanten worden herkend.
Daarnaast bieden verscheidene CRM-oplossingen de mogelijkheid om deze informatie te koppelen aan andere data, zoals Google Analytics. Hierdoor is inzichtelijk hoe lang een specifieke websitebezoeker een pagina heeft bezocht en hoe deze de website heeft gevonden, bijvoorbeeld via Google AdWords of social media. Dit speelt een cruciale rol bij onder meer Account Based Marketing.
De voordelen van IP Marketing
Een van de belangrijkste voordelen van IP Marketing is dat er een volledig klantprofiel ontstaat. Hierdoor kunnen leads gekwalificeerd worden als een MQL of SQL, maar ook als niet interessant genoeg om op te volgen. Dit zorgt voor en grote kostenbesparing.
Verder biedt IP Marketing waardevolle handvatten voor de marketing- en salesafdeling. Bijvoorbeeld welke pagina’s de specifieke lead heeft bezocht en andere relevante informatie, wat de kans vergroot om uiteindelijk een conversie te realiseren.
Online Succes gratis proberen?
Je gebruikt onze oplossing 30 dagen zonder enige verplichting.
Start gratis proefaccount »Ook is het mogelijk om via IP Marketing gerichte advertentiecampagnes op te zetten. Bijvoorbeeld een retargeting campagne op basis van het IP-adres.
Een ander voordeel van IP Marketing is om content op de website af te stemmen op de websitebezoeker. Dit wordt ook wel adaptive content genoemd. Verschillende IP-adressen krijgen dan andere content getoond op bepaalde pagina’s. In het verlengde hiervan biedt IP Marketing de mogelijkheid om de content strategie bij te schaven. Als de content bijvoorbeeld vooral marketingbedrijven aantrekt terwijl je op zoek bent naar IT-bedrijven, is het zaak om de content hierop aan te passen.
IP marketing en privacy
Volgens de Nederlandse wet- en regelgeving mag het IP-adres van zakelijke websitebezoekers worden opgevraagd. Met de B2B IP Marketing functionaliteit wordt er geen persoonlijke identificeerbare informatie gekoppeld aan het bezoek. Hiermee voldoet Online Succes volledig aan de huidige Nederlandse privacywetgeving.