Er zijn verschillende doelgroepen die je via marketing kunt bereiken. B2B is zo’n doelgroep. Dit staat voor het Engelse Business-to-Business, wat inhoudt dat het gaat om een samenwerking tussen bedrijven. Je klanten zijn dan simpelweg andere bedrijven. Als marketeer ontwikkel je voor bedrijven vaak andere soort campagnes dan voor consumenten. Deze campagnes zijn tegenwoordig goed te automatiseren met B2B marketing automation software. Maar hoe werkt dat precies? En wat kun je precies met deze software?
Wat zijn de voordelen?
Deze lange term lijkt wellicht wat complex maar eigenlijk is B2B marketing automation software een simpel begrip. Zeker wanneer je het begrip in stukjes hakt:
- B2B staat voor business to business, oftewel bedrijven die zakendoen met andere bedrijven
- Marketing is alles wat je doet om de verkoop van producten of diensten te bevorderen
- Automation betekent dat het proces (deels) automatisch verloopt
- En software geeft aan dat er sprake is van speciale software die dit voor je regelt
Eigenlijk helpt de B2B marketing automation software je bij het automatiseren van het marketing proces in de zakelijke markt. Met deze software houd je gemakkelijk relevante gegevens bij van potentiële klanten, ook wel leads genoemd. Ieder bedrijf is anders en iedere potentiële klant wil weer iets anders. Het is daarom belangrijk dat iedere lead informatie ontvangt die op zijn / haar wensen is afgestemd. Stel dat je een bedrijf hebt dat kantoorartikelen verkoopt. Je wilt andere informatie aan een school aanleveren dan aan een detailhandel in kantoorartikelen. Een school is namelijk veelal op zoek naar iets anders dan de detailhandel. B2B marketing automation software registreert deze interesse om de leads vervolgens automatisch op te volgen met een campagne die je natuurlijk vooraf voor hun hebt klaargezet.
Wat zijn de nadelen?
Er kleven ook nadelen aan marketing automation software. Een veelgehoord nadeel is dat je eerst content nodig hebt voordat je effectief gebruik maakt van de software. En dat is waar het vaak spaak loopt: organisaties schaffen MA software aan om vervolgens te struikelen over de content productie en het bedenken van interacties die potentiële klanten doorlopen. Voordat je daarom met marketing automation begint is het verstandig om eerst scherp te hebben welke klantreis je wilt automatiseren en voor welk persona.
Verdere mogelijkheden van B2B marketing automation software
B2B marketing automation software is veel meer dan automatisch e-mails naar je leads sturen. Zo houdt de software ook bij welke pagina’s een lead op jouw website bekijkt, via welk kanaal de persoon je site bezoek en welke stappen hij / zij doorloopt om een product te kopen. Deze gegevens zijn uitstekend te gebruiken om jouw verschillende marketingkanalen te analyseren. Als je bijvoorbeeld veel tijd steekt in een Facebook-campagne en je middels de software ziet dat dit weinig oplevert, is het verstandig om je tijd in andere marketingkanalen te steken. Ook geeft MA software je informatie over advertenties en zoekwoorden die voor website bezoek zorgen.
Wil jij marketing automation uitproberen? Maak dan een gratis een 30 dagen proefaccount aan van onze software. Je zit nergens aan vast.
Jij bent er toch ook bij?
Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.