Je hoeft geen genoegen te nemen met een middelmatig e-mail design als je e-mail marketingcampagnes opzet voor een B2B-bedrijf. Misschien denk je dat je als B2B marketeer niet kunt aankomen met grappige of ludieke promoties om producten of diensten te verkopen zoals dat binnen B2C wel kan. Maar een groot deel van succesvolle e-mails die B2C marketeers gebruiken om de aandacht in de inbox te trekken zijn ook van toepassing voor B2B.
MyEmma geeft in het artikel ‘8 B2B email marketing examples that deserve a trophy’ acht voorbeelden die aantonen dat B2B e-mails niet saai, lelijk of oninteressant hoeven te zijn. Gebruik ze als inspiratie om de aandacht in je volgende e-mails te trekken en onderscheid je hiermee van de concurrentie.
1. ShopifyPlus + BounceExchange
Er zijn zo veel zaken op te noemen over deze prachtige e-mail en de verschillende ontwerpelementen: iconen, Call-To-Action-buttons en kleurrijk beeldmateriaal.
Maar het meest opvallend is dat het in deze campagne draait om iets wat veel mensen associëren met saaie B2B content (een webinar) en die wordt juist ongelooflijk boeiend gepresenteerd. Door het mooie design van de e-mail voel je je veel meer genoodzaakt om hiervoor een uur van je tijd voor vrij te maken.
Opmerking: brand partnerships zijn voor elke marketeer een krachtig middel om een grotere doelgroep te bereiken, maar ze werken vooral goed voor B2B-bedrijven. Als je nog geen partners hebt, identificeer dan complementaire bedrijven en benader hen dan om samen te werken aan een webinar, een whitepaper of een andere vorm van content. Op die manier kun je allebei je e-mail abonnees benutten en zo gezamenlijk een groter netwerk bereiken.
2. Moo
Geanimeerde GIFs zijn echt niet alleen voor merken als Zalando en Urban Outfitters.
Moo is een B2B-bedrijf dat visitekaartjes maakt. Hier gebruiken ze een eenvoudige GIF om een beetje te prikkelen en wat geheimzinnigheid toe te voegen aan een van hun producten.
Maken afgeronde hoeken je visitekaartjes sexier? Misschien niet, maar als het op deze manier wordt gepresenteerd, voelt het zeker zo!
3. Talkwalker
Nog een voorbeeld van het gebruik van geanimeerde GIFs in een mailing van een B2B-bedrijf: Talkwalker. Ze leveren software voor sociale media analyse en monitoring.
In deze mailing over nieuwe features van hun product, zie je in een oogopslag hoe hun nieuwe time lapse grafiek werkt:
4. Lumi
Lumi maakt branded packaging voor kleine online shops tot grote spelers in de e-commerce wereld.
Deze bijzondere mailing benadrukt hoe B2B-merken succesvol hun doelgroep kunnen bedienen met nuttige en relevante content. Elk stuk content in de e-mail linkt naar een blogartikel (of in één geval een podcast) dat relevant voor de abonnees zou kunnen zijn. De e-mail heeft een mooie layout en is snel te scannen op een mobiel apparaat – iets dat vooral belangrijk is voor hun doelgroep van ondernemers die veel onderweg zijn.
5. Grammarly
Sociaal bewijs is een krachtig hulpmiddel.
Met Grammarly kun je op allerlei manieren je spelling controleren. En in plaats van te vertrouwen op hun eigen autoriteit om hun gebruikers te overtuigen om hun Grammarly accounts te upgraden, nam hun team de beslissing om via een ingebouwde tweet een tevreden klant voor hen te laten spreken.
Mensen vertrouwen andere consumenten meer dan dat ze merken vertrouwen. Hierdoor is het benutten van dit soort sociaal bewijs een hele goede manier om je conversies te verhogen.
6. Litmus
Litmus is een e-mail design bedrijf dus het zou vreemd zijn als hun e-mails niet heel goed doordacht zijn. Maar deze e-mail is wel heel bijzonder.
In de mail hieronder gebruiken ze een paar verborgen paaseieren om vijf gouden tickets weg te geven voor The Email Design Conference. De mailing bevat namelijk verborgen afbeeldingen en tekst die voor hun technisch onderlegde doelgroep van e-mailontwerpers een leuke uitdaging vormt. De mailing kreeg hierdoor sociale media aandacht wat weer hielp om hun conferentie bekendheid te geven.
Dit voorbeeld toont aan dat B2B-merken zelfs de B2C-marketeers kunnen overtreffen als het gaat om creatief e-mail design.
7. Craft by Invision
Craft is leverancier van software om prototypes te maken en hun doelgroep bestaat uit professionele designers. De e-mail ziet er visueel aantrekkelijk uit: een heldere, eenvoudige lay-out op een levendige blauwe achtergrond.
Het is ook prettig dat de mail een duidelijke focus heeft op de Call-To-Action. Dat is een slimme tactiek: e-mails met een enkele Call-To-Action kunnen de aantallen kliks met 371% en de omzet met 1.617% verhogen (bron: Toast).
8. Caterpillar
Zou je zo’n goed uitziende e-mail van een bedrijf dat bouwmachines verkoopt verwachten? Deze mailing heeft een heldere navigatie bovenaan, een afbeelding van een mooi heroshot (de vrachtwagen), een verhaal over een product en een aantrekkelijke oproep om Caterpillar schoenen te kopen (met een grote, opvallende CTA-knop) aan de onderkant.
Jij bent er toch ook bij?
Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.