Saaie markt? 5 tips om succesvol content te produceren

Saaie markt? 5 tips om succesvol content te produceren

Met content zoals blogartikelen, whitepapers en webinars kun je op een slimme manier leads werven. Maar wat als je content produceert voor een ‘saaie’ markt zoals bijvoorbeeld kantoorartikelen of netwerkapparatuur? Hoe maak je die content toch interessant?

Het goede nieuws eerst

Het voordeel van een saaie markt is dat er ook vaak minder concurrentie is. Er zullen natuurlijk uiteraard concurrerende bedrijven aanwezig zijn in jouw markt maar door zelf regelmatig originele content te publiceren, onderscheid je jezelf al snel ten opzichte van jouw concurrenten en boek je daarom sneller succes.

In dit artikel geef ik je vijf tips om content voor een saaie markt te maken. Het resultaat? Meer leads.

Bonus: Wil je weten hoe je content marketing succesvol in zet om meer leads en klanten online te werven? Download dan de Content Marketing Gids.

Tip 1: Los de problemen van je potentiële klanten op

Wanneer zijn potentiële klanten bereid om bij jouw bedrijf te kopen? Zodra ze antwoord hebben op al hun vragen. Zorg er dus voor dat je inzicht hebt in de vragen die ze stellen.

Dit doe je door uit te zoeken wat nu de echte problemen zijn van jouw klanten. Waar houdt ze uit hun slaap? Wat houdt ze echt bezig? En waarom zijn ze op zoek naar jouw product of dienst?

Ik raad je aan om te beginnen met de 30 belangrijkste vragen van jouw potentiële klanten te achterhalen. Als je zo één-twee-drie niet zo’n 30 vragen kunt verzamelen, vraag het dan aan bestaande klanten en relaties. Mocht dat nog niet genoeg vragen opleveren, roep dan de hulp in van mensen binnen je bedrijf. Jouw verkoop- en supportcollega’s krijgen zeker te maken met de grote vragen waar het om draait voor jouw potentiële klanten.

Verwerk dan iedere vraag in een vorm van content waarbij je in de content de vraag beantwoordt. Elke vraag kun je verwerken in de titel van de content die je produceert.

Tip 2: Gebruik tools voor content inspiratie

Je kunt je ook laten inspireren door verschillende online tools te gebruiken voor het maken van originele, relevante content. Als eerste kun je je eigen tools gebruiken: Google Analytics of – als je die hebt – een overzicht uit een support systeem. Uit jouw Analytics statistieken kun je de meest bezochte pagina’s filteren om als inspiratie voor nieuwe content te dienen. En in het support systeem zijn de meest geraadpleegde tickets weer je inspiratie.

Van de externe tools is Twitter een simpele manier om te achterhalen waar mensen over praten in relatie tot jouw markt. Welke onderwerpen zijn er populair? Gebruik hiervoor Twitter Search.

buzzsumo-network-routers

Een andere mooie online tool is Buzzsumo: een zoekmachine die op basis van zoektermen de meest gedeelde online content vindt. Je ziet daarbij zelfs het aantal keer dat een artikel in sociale media is gedeeld.

Inspiratie vind je via Buzzsumo door op basis van relevante zoektermen voor jouw doelgroep te zoeken naar populaire artikelen. Als je dan een artikel realiseert op basis van zo’n onderwerp dat heel veel keer online gedeeld is, weet je zeker dat je grote kans maakt op een eigen succesvol artikel.

Tip 3: Verrijk je ‘saaie’ content

Hoe zorg je ervoor dat je jouw content toch interessant houdt voor jouw doelgroep? Dit doe je door jouw content op de juiste manier te verrijken. Dit kun je op de volgende manieren doen:

  • Maak de content langer. Hoe meer informatie je geeft in een artikel, hoe meer dit van waarde is voor jouw lezers. Langere artikelen geven aan dat er veel research is gedaan en worden daarom ook gezien als meer waardevol en hierdoor weer meer gedeeld. Een voorbeeld: als je via Buzzsumo achterhaald dat het meest gedeelde artikel over een onderwerp 10 tips beschrijft, maak dan een artikel waarin je 20 tips geeft. Of maak een enorm uitgebreide gids over dit onderwerp zodat je jezelf als autoriteit positioneert. Online marketeer Neil Patel past deze methode regelmatig toe. Bekijk ‘Stop Guessing: Here’s a Social Media Strategy That Works’ maar eens, een stuk van meer dan 5.000 woorden!
  • Zorg dat je echte voorbeelden gebruikt waaruit jouw lezers bruikbare tips kunnen halen. Maak instructies die stap voor stap uit te voeren zijn. Of geef inzicht in de tools en methodes die jij gebruikt om resultaten te halen. Hoe meer je voorbeelden geeft uit de praktijk, hoe meer de lezers van waarde uit jouw content zullen halen.
  • Doe onderzoek of gebruik al bestaande onderzoeken om jouw content te onderbouwen met echte cijfers. In mijn artikel over Account Based Marketing (ABM) gebruik ik cijfers van het CBS over de aantallen werknemers per bedrijf waarmee ik het nut van ABM onderbouw.
  • Voeg visuele componenten toe. Dit kunnen infographics, screenshots, grafieken of echte afbeeldingen (geen stockfoto’s!) zijn. Hiermee maak je je content niet alleen begrijpelijker, je maakt je content hiermee ook beter online deelbaar.

Tip 4: Gebruik interviews voor inspirerende content

Een mooie manier om nieuwe content toe te voegen en jouw doelgroep te inspireren: interview iemand in jouw markt met (veel) kennis via de telefoon, Skype of gewoon face to face.

Het mooie van interviews is dat je hiervan ook weer andere vormen content kunt maken als je het interview – uiteraard met toestemming – opneemt. Van de video-opname heb je weer content voor het YouTube kanaal of je gebruikt alleen de audio-opname voor een podcast op bijvoorbeeld SoundCloud.

Nog een persoonlijk voorbeeld: onze software is onder andere erg geschikt om leads mee te genereren. Dit is de reden dat ik regelmatig experts over leadgeneratie interview zoals dit interview met Lucas Huizinga van CustomerGauge.

Tip 5: Zorg voor een lange termijn strategie

Om met content een continue stroom van leads te creëren, heb je een lange termijn strategie nodig. Dit doe je door:

  • Een lijst met vragen achter de hand te houden en die regelmatig aan te vullen
  • Een grote vraag of een vraag die erg vaak voorkomt op te splitsen in meerdere artikelen of andere vormen van content
  • Een content agenda te gebruiken
  • Je content te promoten via sociale media, je nieuwsbrief, e-mail handtekening etc.
  • Het zorgen voor een goed call-to-action onderaan elke content die je realiseert. Wat wil je dat jouw bezoekers gaan doen nadat ze jouw artikel hebben gelezen?

Hieronder nog een voorbeeld van Cisco, maker van o.a. netwerkapparatuur – niet de meest ‘sexy’ branche. Aangezien inspirerende quotes het altijd goed doen op sociale media plaatsen ze elke maandag zo’n quote inclusief afbeelding. Dit is een van de manieren hoe Cisco content realiseert voor sociale media die hen helpt om een groter online bereik te realiseren.

cisco-motivation

Dit zijn mijn vijf tips om content te maken als je in een ‘saaie’ markt opereert. Dus wat mij betreft: een saaie markt? Die bestaat niet! Wees creatief en investeer jouw tijd en energie in het maken van relevante content voor jouw doelgroep en je zult zien dat je hiermee een continue stroom van nieuwe leads genereert.

Jij bent er toch ook bij?

Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alex is oprichter van Online Succes. Hij helpt bedrijven te groeien door vragen te stellen en zijn kennis te delen.

Reageren

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Voel je vrij te reageren, jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*